Wat te doen om keloïd vorming te verminderen?

Ik heb mezelf een tijd geleden bezeerd aan mijn hand. Het leek op een grote knijpblaar. Er is een korst op gekomen en deze is er inmiddels af.
Nu, een maand verder, zit er een dikke plek op mijn hand. Het lijkt op een blaar maar het is kei hard.
Ik ben hier mee naar de huisarts gegaan. Hij vertelde me dat dit keloïd vorming is. Ik moest mijn wijsvinger goed blijven oprekken om te voorkomen dat het erger werd. Hij had me ook een siliconenzalfje voorgeschreven. Deze kostte helaas 40 euro en werd niet vergoed.
Ik vraag me dus af of mensen andere dingen weten die ik kan doen om deze keloïdvorming te verminderen en of iemand misschien een goedkopere zalf weet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Je zou kunnen
Kiezen voor iets rigureuzer

Wat is de behandeling
Na operatieve verwijdering keert de keloïd vaak terug. Men verkiest daarom voor een maandelijkse injectie met een vloeistof bevattende een corticosteroïd (meestal triamcinolonacetonide). Dit is een pijnlijke behandeling, omdat de vloeistof direkt in het keloidweefsel wordt ingespoten. Om de pijn wat te verzachten wordt de corticosteroid vaak verdund in een verdovingsvloeistof (lidocaïne). Deze behandeling is vaak een kwestie van lange adem. Meerdere injecties zijn vaak nodig vóórdat het keloïd kleiner en zachter wordt.

Siliconen is wel bewezen dat het help alleen weten ze niet waardoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk alleen dat dit TE is ;)