Kan je op jonge leeftijd al last hebben van vaatvernauwing?

In de leeftijd van 20 tot 30 jaar? En hoe ontstaat dat dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Ja, vanaf je 20ste jaar kan het proces van atherosclerose in gang worden gezet en dat is de oorzaak van vaatvernauwing:

Atherosclerose, in de volksmond beter bekend als "aderverkalking", is een aandoening waarbij de wand van slagaders beschadigd door een combinatie van verschillende factoren zoals o.a., hogebloeddruk, ouderdom, roken, verhoogd cholesterol, familiaire aanleg etc.

Atherosclerose is niet alleen een ziekte van de oudere mens. Al rond het 20e levensjaar kan beginnende atherosclerose ontstaan. Hoe ouder de patiënt, hoe uitgebreider de atherosclerose kan worden en hoe meer kans er ontstaat op gegeneraliseerde atherosclerose in alle bloedvaten.

Atherosclerose is een aandoening van de slagaderen gekenmerkt door slijtage en verharding van de wand van bloedvaten. Het ziekteproces speelt zich voornamelijk in de grote en middelgrote slagaders waarbij kleine haarscheurtjes onstaan in de binnenste laag.
Door deze kleine scheurtjes kunnen cholesterolkristallen,(vetten) lipiden, celelementen en bindweefselcomponenten, vanuit de bloedstroom in de vaatwand doordringen en zich hier ophopen (de zgn. "plaques").
Als gevolg hiervan verdikt de vaatwand waardoor het bloedvat vernauwt.
Daarnaast verkalken deze ophopingen van cholesterol etc.,waardoor de vaatwand verstijft. Deze afwijkingen ontstaan op de eerste plaats bij bochten of splitsingen in de bloedvaten, omdat aldaar wervelingen in de bloedstroom kunnen ontstaan.
Risicofactoren

De kans op het ontstaan van atherosclerose wordt in de hand gewerkt door de zogenaamde risicofactoren. Voor hart en vaatziekten zijn roken, suikerziekte, hoge bloeddruk, overgewicht, te hoog cholesterol, onzorgvuldig medicijngebruik, leeftijd, mannelijk geslacht, familiaire aanleg en een voorgeschiedenis van hart of vaatziekten de belangrijkste risicofactoren.
Al deze risicofactoren kunnen leiden tot een minder goede functie van de cellen die samen de binnenbekleding (zgn. "intima") van de bloedvatwand vormen. Het gezond houden van deze cellen is belangrijk in het vertragen van het ontstaan van atherosclerose.
De behandeling van hart- en vaatziekten richt zich in eerste instantie op het verminderen van risicofactoren. Hiervoor moet u uw leefwijze vaak drastisch veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat is heel goed mogelijk!
Er kunnen veel redenen voor zijn maar alleen een specialist kan dit beoordelen naar aanleiding van bepaalde onderzoeken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan.
De bekendste oorzaken zijn diabetes, gebruik van cocaïne, arteriosclerose (aderverkalking), ontstekingen aan bloedvaten en het Fenomeen van Raynaud.
Hoe het ontstaat hangt dus van de oorzaak af.