Staan, zitten, liggen of juist bewegen met aambeien?

Ik heb om de zoveel maanden last van kleine aambeien en fissuren. Hier heb ik middeltjes voor van de huisarts. Ook eet ik elke dag inmiddels een lepel lijnzaad door mijn yoghurt. Ik ben verder ook niet op zoek naar wat aambeien kan voorkomen, daar is genoeg over te vinden! Maar als je ze hebt.. Kun je dan het bestoo je zij/buik liggen zodat de aambei ontzien wordt? Geneest hij dan sneller? Mag je er bv eigenlijk liever niet op zitten, of mee lopen door de druk die erop komt te staan? Of moet je met de aambei juist wel bewegen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.1K

Antwoorden (3)

Ik denk dat je met wel/niet zitten, staan en lopen het genezingsproces niet echt kan bespoedigen. Doe wat voor jou het lekkerste voelt. Er zijn mensen die van de pijn niet meer zitten kunnen en dat is gelukkig bij jou nog niet het geval.

Met slapen: gewoon gaan liggen zoals jij het lekkerste ligt zodat je de kans vergroot dát je goed slaapt. Als je lang moet zitten voor bijv werk dan is het wel prettig om even een stukje te lopen tussendoor maar echt de genezing bespoedigen zal het niet.

Meer info: http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Aambeien.aspx?mId=10701&rId=29
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, een van de eerste vragen laatst bij een apothekersopleiding was "Wie uit de zaal heeft er aambeien?" en iedereen keek gegeneerd naar elkaar. Waarna de prof zei: "Maak je geen zorgen, IEDEREEN heeft aambeien". En zo was de gezonde toon gezet van een twee uur durende opleiding voor apothekers, om maar te zeggen dat elke mens ergens gelijk en toch weer anders is. Het hoort erbij, maar we beperken natuurlijk graag het ongemak en dat ongemak moet jij primo definiëren (meten = weten) en secundo dan indien gewenst vanzelf laten evolueren dan wel 'milderen' met hulpmiddelen (geneesmiddelen; meer of minder beweging; voeding; harder/zachter WC-papier om het tegenstrijdig op korte dan wel langere termijn positief te beïnvloeden). Trial and error dikwijls, alle medische wetenschappen ten spijt. Aardbeien zijn beter dan aambeien, denk ik...
Met aambeien is het wel verstandig om te bewegen. Wandelen of zwemmen. Langdurig stilzitten kun je beter vermijden.

Wat liggen betreft, zou ik inderdaad gewoon doen wat jij persoonlijk het fijnst vind liggen.

(In de bron wordt echt een bepaald product aangeprezen, maar verder staat er ook veel nuttige informatie).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft jouw huisarts je dan nooit doorgestuurd naar een chirurg? Ik ben door verwezen en mijn man ook. Bij ons zijn rubberen bandjes om de aambeien geplaatst. Een zeer kleine en korte en vrijwel pijnloze ingreep! Het kan zijn dat de klachten toch weer terugkomen en dat je dan na een aantal weken weer terug moet maar alles beter dan er voor altijd mee te blijven 'rondlopen' lijkt mij. Wat iig goed is: veel drinken, vezelrijk eten en nooit persen maar dat zal je allemaal wel al weten vermoed ik. Sterkte ermee, ik weet hoe vervelend het is!
Ps: Middeltjes tegen aambeien: zoals sperti blijken niet of nauwelijks te helpen, dat ik heb al meerdere malen gelezen en ook artsen horen zeggen op tv!

Toegevoegd na 3 minuten:
Bewegen lijkt mij het juiste om te doen, liggen of zitten doen de klachten zeker niet afnemen volgens mij