Waarom krijg je bij een röntgenfoto niet meteen de uitslag ?

Ik vind het een beetje raar, want als je nou bijv. iets gescheurd heb ofzo dan moet je eerst 2 dagen wachtten tot je de huisarts kan bellen voor resultaat van de foto..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
37K

Het beste antwoord

Als de huisarts de foto heeft aangevraagd, gaat de uitslag ook naar de huisarts. Zodra de radioloog de foto heeft beoordeeld en een verslag heeft geschreven, krijgt de huisarts dit toegezonden. Als de foto is aangevraagd via de spoedeisende hulp, zal de foto sneller beoordeeld worden door de dienstdoende arts, maar ook dan zal achteraf de foto nog door de radioloog beoordeeld worden. Als er dan toch afwijkingen te zien zijn die de behandelend arts niet had gezien, dan zal alsnog de patiënt hierover bericht krijgen.

Als een patiënt via de huisarts komt voor aan acuut probleem, bijvoorbeeld na een val om een breuk uit te sluiten, dan wordt ook altijd de foto ter plekke al beoordeeld door een radioloog of arts-assistent. Als er dan bijvoorbeeld een breuk te zien is, wordt de patiënt direct doorgestuurd naar de spoedeisende hulp of de gips- of breukpoli. Het hangt er dus van af wat de aanleiding is voor de foto. Bij iemand met chronische knieklachten waarvan de huisarts zich afvraagt of er misschien sprake is van artrose, hoeft de foto niet direct beoordeeld te worden. Maar als de huisarts iemand verwijst na een val om een breuk uit te sluiten, dan zal de foto wél direct beoordeeld worden. En zoals gezegd wordt iemand dan doorgestuurd als er inderdaad een breuk is. Alleen wordt het als het goed is óók gezegd als er geen breuk is, zodat de patiënt met een gerust hart naar huis kan gaan. Als er dan nog andere letsels te zien zijn die niet direct speciale behandeling vragen, of als er bijvoorbeeld op een foto van een gewricht inderdaad artrose te zien is, (maar geen breuk) dan zal dát door de huisarts besproken worden met de patiënt. Maar dingen die je direct moet weten, worden je als het goed is ook direct meegedeeld. En als het aanvankelijk gemist wordt, dan behoor je gebeld te worden zodra de radioloog de foto's alsnog heeft beoordeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het goede verhaal! +1

Andere antwoorden (4)

Dat ligt er aan wie de foto heeft aangevraagd. Als je huisarts een foto aanvraagt krijgt de huisarts de uitslag. Die uitslag bevat alleen wat er te zien is op de foto en de huisarts zal daar een conclusie uit moeten trekken.

Als je naar de eerste hulp gaat omdat je denkt dat je been gebroken is gaat de uitslag niet via je huisarts maar vraagt de arts op de eerste hulp een foto aan en dan duurt het vaak maar een half uurtje voor je de uitslag hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het heeft te maken met de feit dat iemand (een arts) moet de foto "lezen" en de uitslag schrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dat was niet zo bij mij. Heb longfoto's laten maken, en moest meteen naar de EHBO. Ik had een dubbele longonsteking. Ik denk dat,als ze een flinke afwijking zien, dat je de uitslag wel meteen hoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft te maken met prioriteiten en drukte.
Als je in een groot druk ziekenhuis bent dan kan het soms wel uren duren eer je aan de beurt ben, daarna moeten de foto's natuurlijk nog doorgestuurd worden naar de desbetreffende arts.
Ben het wel met u eens waarom dat het tegenwoordig nog zo lang moet duren, dergelijke foto's kunnen digitaal doorgezonden worden en kunnen eerder op de plaatst van bestemming zijn dan dat u thuis bent.
Maar een deskundige moet natuurlijk wel eerst de foto goed kunnen beoordelen en dat blijft voorlopig nog steeds mensenwerk.
Een te snelle beoordeling maakt de kans op fouten natuurlijk vele malen groter dan dat de arts deze foto in alle rust vakkundig bestudeert.
Medische missers worden immers niet in dank afgenomen.