Waarom dragen ze bij de Mac Donald geen handschoenen ivm hygiëne.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat het helemaal niet hygienisch is,
de hele dag handschoenen aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze doen t toch ook niet bij andere restaurants?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is niet erg gebruikelijk bij (internationale) restaurants die al langere tijd in Nederland gevestigd zijn. Bij Subway, dat nog niet lang geleden uit Amerika is over komen waaien, doen ze dit (al) wel. Je zou het eens aan de bedrijfsmanager kunnen vragen.
naamlooss
11 jaar geleden
Bij de mcdonalds gebruiken ze wel handschoenen. Je moet handschoenen aan wanneer je vlees op de grill zet.

Antwoorden (3)

in amerika en azie doen ze dat wel. Ik denk dat ze hier milder zijn bij de keuringsdienst van waren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de handen goed gewassen zijn met handzeep en daarna een desinfectiemiddel wordt gebruikt is dat niet nodig, dus dat zal de reden zijn, de handen dienen goed te worden gereinigd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een legende dat het werken met handschoenen hygiënischer is.
Om te beginnen, vieze handschoenen kunnen net zo veel bacteriën dragen als vieze handen, dit punt hebben al andere GV'ers aangedragen, en het is gewoon waar.
Dat de keuringsdienst minder streng controleert is niet waar. In tegendeel zelfs zeker waar met verse voeding omgegaan wordt! ... en trouwens, het heet al een paar jaar anders, nu is het de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.
Maar de handschoenen hebben ook een ander probleem: medewerkers die deze uren lang dragen hebben vaak last van kleine wondjes en zweertjes in de knokken, tussen de vingers... Dat komt door de zweet, de hitte, en de gedachte dat het dragen van handschoenen het wassen van de handen overbodig maakt. Als een medewerker met die handschoenen maar één keer deze niet draagt (en dat zal gegarandeerd gebeuren, omdat iedereen die deze lang genoeg draagt in de Horeca een hekel hieraan krijgt!), dan zijn de blote handen onder de wondjes een geweldige bron van besmetting. Dat heb ik zó vaak gezien tijdens mijn werk...
Nee hoor, geef me maar goede hygiëne met blote handen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, handschoenen geven een schijnzekerheid qua hygiëne. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, khepput, als je het onderscheid tussen steriel, antiseptisch en aseptisch niet weet kun je maar het beste gewoon schoon werken. Huishoudelijk schoon, dat ook in de medische wereld een begrip is, en vaak ruim voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier in huis meerdere soorten snijplanken maar de echte, inclusief hakblok, zijn natuurlijk van hout gemaakt. Voor gebruik flink geolied en na schoonmaken met enige regelmaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga er lekker tegenin : de handschoenen worden maar enkele handelingen bewaard want het zijn wegwerphandschoenen ( bij de Subway ) .
Dus ik beweer hier dat (wegwerp ) handschoenen idd veel hygiënischer zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De crux is veel meer de manier waarop je met voedselhygiëne omgaat dan wat je er voor hulpmiddelen voor gebruikt. Als er handschoenen worden gebruikt dan zijn dan al vele decennia per definitie disposable handschoenen. Gebruik je die handschoenen voor rauwe kip en pak je er vervolgens het gare product mee om het op een bord te deponeren dan heb je welgeteld twee handelingen verricht met superverse handschoenen maar dan ben je wel enigszins hersengeamputeerd bezig, als je iets van voedselveiligheid zou moeten weten. Voedsel hoeft niet vrij van micro-organismen te zijn maar mag geen ziekten veroorzaken. Dat onderscheid lijkt te vervagen met bizarre maatregelen. Ik zag hierboven al een verwijzing naar rauwmelkse kazen maar ik zou niet graag een steriele voedselbereiding zien. Dat is echt het einde van smaak, kwaliteit en zeker ook van een aantal gezonde voedselproducten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kennissen van mij geven hun kinderen rauwe melk uit overtuiging. Ik denk dat ze heel goed weten wat ze doen want ze hebben zelf een melkveehouderij. Doodgeraffineerd voedsel zou best ziekteverwekkend kunnen zijn. Of die hygiënehypothese klopt of niet; het verstoren van natuurlijke evenwichten levert risico's op, om het even of het om de verhouding tussen micronutriënten gaat of om biologisch evenwicht, waarbij micro-organismen een hoofdrol spelen. Er is niks mis met een goede hygiëne in de keuken maar door desinfectiemiddelen te gebruiken loop je wel het risico dat juist de agressieve ziektekiemen overleven en zich kunnen vermeerderen als gevolg van het uitroeien van onschuldige stammen. Zonder biochemie zouden we een groot aantal voortreffelijke voedingsmiddelen moeten missen, waaronder kaas, brood en veel soorten vleeswaar. Hoe meer deze voedingsmiddelen onder invloed staan van de chemische fabriek, des te minder doorgaans de smaak. Proef bijvoorbeeld eens een glaasje echte karnemelk van de boer in plaats van het kunstmatig aangezuurde kalkwater dat schaamteloos onder die naam in de supermarkt verkocht wordt. Hoezo Nederland, zuivelland? In andere landen wordt er wel onderscheid gemaakt, bijvoorbeeld Buttermilch naast Sauermilch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De buitengewoon boeiende discussie over de hygiënehypothese heeft inderdaad een basis, maar het is sowieso 'beyond any doubt' bewezen dat het blootstellen van mensen aan pathogene micro-organismen waartegen ze geen immuniteit hebben, een onnodig risico is. Als je op reis bent in Egypte (om maar een voorbeeld te noemen) dan drink je ook geen kraanwater, omdat je weet dat je gegarandeerd ziek wordt, terwijl de lokale bevolking veel minder last hiervan ondervindt. Let op: minder last, maar het is niet voor niets dat in landen met een hoge hygiëne de levensverwachting hoger is (afgezien van betere of slechtere medische zorg)
Maar even terug naar de handschoenen: het staat nergens in Nederlandse of Europese (lees: Brusselse) wetgeving dat het dragen van handschoenen verplicht is. Er staat alleen in zeer algemene termen omschreven dat er hygiënisch moet worden gewerkt, dat er kruibesmetting voorkomen moet worden, enz. Hoe ee voedselbereider dit regelt is aan hem, en aan de Inspecteur te beoordelen of dit doeltreffend is.
Het dragen en vaak verversen van handschoenen (zoals in de Subsah's, idd) kan prima werken. Eigen keuze, maar lees terug mijn antwoord over zweet en wondjes onder die handschoenen, en dan snap je waarom ik tóch geen voorstander ben.
Nogmaals, het KAN goed werken, maar nooit beter dan schone handen, en de risico's zijn groter bij slecht gebruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Khepput: Pompwater geeft een kans op een wat snellere, wat minder comfortabele darmwerking in gebieden waar je redelijk schoon water kunt verwachten. In Nederland zou ik dat risico buiten duingebieden maar liever niet meer nemen. In natuurgebieden in oostelijk Duitsland, om een voorbeeld te noemen, ben ik zeer voor jouw methode. Helemaal eens dat je gezond verstand en gevoel moet gebruiken.