Wat te doen bij wit/grijs haar op jonge leeftijd?

Hallo,

ik ben een 23-jarige jongen met zwart haar maar heb sinds 6-tal maanden hier en daar witte haartjes.

Een paar jaar terug heb ik een nekletsel opgelopen en lang moeten revalideren en daardoor had ik (nu ook nog maar in mindere mate) ontzettend veel stress en spanningen en vraag mij af of het door de stress is dat ik wit haar krijg...

Aangezien mijn haar pikzwart is vallen die wit haartjes redelijk goed op :(

Ik las het volgende:

"Grijs haar is het gevolg van een veranderde eiwitsynthese die leidt tot een verlies van melanine, het pigment dat kleur geeft aan ons haar. Wanneer de cellen in het haarzakje helemaal geen melanine meer aanmaken, wordt het haar wit. Of beter: wordt het haar kleurloos. Het licht dat op het haar valt, wordt niet langer geabsorbeerd, maar wordt teruggekaatst als wit licht. Bij ‘grijs’ haar is er nog een mengeling van gekleurde en kleurloze haren

Het aminozuur tyrosine wordt door het lichaam voor veel meer dan alleen melaninesynthese gebruikt en kan aldus gemakkelijk tekort schieten in de melaninevorming."

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=6169

Nu mijn vragen hieromtrent:

1) Stel als men extra van het aminozuur "tyrosine" als supplement zouden gebruiken, zouden die wit haartjes dan terug herstellen?

2) Bestaan er geen supplementen o.i.d. waar in pure vorm melanine in zit? Indien wel, zou het innemen van extra melanine die wit haartjes niet herstellen?

Tips & adviezen zijn meer als welkom

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Haartjes die eenmaal wit zijn zullen niet meer terug kleuren. Het kan inderdaad te maken hebben met de stress uit het verleden. Het in 1 nacht wit worden van een gehele haardos wordt beschreven, het is onduidelijk of dit een hoax is.

Acceptatie zorgt voor rust. Omdat een mens erg veel haren verliest (per dag 100) en die ook weer aangroeien, zullen de grijze haartjes als vanzelf ook aan de beurt komen om uit te vallen.

Wanneer het haarzakje echter beschadigd is dan zal de haar daar niet meer uit kunnen groeien.

De krachtigste tip is je haar verven in de oorspronkelijke kleur. Een kleurspoeling is daarvoor onvoldoende.