Kan een mens volkomen gelukkig zijn zonder angst dit geluk weer te verliezen?

Soms denk je,ik ben zo gelukkig maar dan ben je toch weer bang dat er een kink in de kabel komt.Waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Er zijn van die geluksmomenten waarop je voelt, dit pakt niemand me af, het hoeft maar even te duren en je weet dat dit moment over zal gaan. Bijv. als je op een mooie plek bent, waar de warmte aangenaam is, waar het heel rustig is en je je een voelt met de natuur. Je weet dat dat moment er straks niet meer is. Als het gaat regenen of als je weer weg moet. Je hebt geen angst dit geluksgevoel te verliezen. Je kunt dus wel degelijk gelukkig zijn zonder angst te hebben dit geluk weer te verliezen, want je weet dat het niet blijvend is.
Als je hoopt op blijvend geluk zul je altijd angst hebben het te verliezen, want je weet hoe broos het is. Je hebt er ook geen invloed op, je kunt geluk niet dwingen en als je het op gegeven moment gevonden lijkt te hebben, wil je dit heerlijke gevoel zo lang mogelijk beleven en je hoopt dat het nooit overgaat, maar je verstand zegt dat dit niet mogelijk is en je bent er daarom bang voor.
Daarom, heb je het gevonden, geniet ervan. Het zal niet echt helemaal voorbij zijn, want de herinneringen zullen je toch weer dat gelukszalige gevoel weer even teruggeven.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ mooi antwoord.

Andere antwoorden (12)

Alles waar je blij mee bent, ben je zuinig op! En dus heb je altijd angst omdat te verliezen, dat is het teken dat je er echt van houdt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angst om iets te verliezen zal altijd bestaan, waardoor volkomen geluk een kwestie zal zijn van 'een moment van geluk'. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest" Een toestand van volkomen geluk duurt nooit je hele leven lang, dat kan niet. Ieder mens krijgt ooit, op enig moment in het leven te maken met tegenslag en andere nare dingen.
Het gaat erom hoe je ermee omgaat. Geniet van het moment, van de dag, van de periode. Als je volkomen gelukkig bent verdien je dat op dat moment. Misschien juist om wat je daarvoor hebt meegemaakt. De kunst is dus om juist stil te staan bij het geluksmoment, hoe lang of kort dat ook duurt. Het kan je sterker maken om eventuele mindere gelukkige perioden te doorstaan.
Want je kunt ook andersom denken. Tijdens een periode dat het wat minder goed met je gaat jezelf bedenken dat achter de wolken de zon schijnt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+Heel mooi Margootje.
om minder bang te zijn kun je proberen vooral te genieten van het ogenblik - het eeuwige NU - wees blij met wat je nu hebt geniet daar van en probeer niet of minder te denken aan -het verleden ( wat geweest is is geweest en komt nooit meer terug) -de toekomst ( je weet nooit wat er ooit of over een minuut gebeuren zal dus is het onzinnig je daar nu al druk over te maken) Nu( dit ogenblik) is er altijd wees dus nu gelukkig!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Heel fijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)) tnks ( heb het al eerder genoemd op g.v. maar lees "de kracht van het NU ( E. Tolle)
Ha, die Taurus;

Geluk is volgens mij geen eeuwigdurende toestand, maar iets waarvan je je slechts op bepaalde speciale momentjes bewust bent. En dat is misschien maar goed ook; een permanente vorm van gelukzaligheid zou een mens wel eens kunnen verzadigen waardoor hij het niet eens meer zou opmerken en waarderen en ook niet meer opgewassen zou zijn tegen minder goede tijden. Juist de beperktheid ervan maakt het zo waardevol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een frans schrijver , Gilbert Cesbron, beroemd geworden door zijn boek "Chiens perdus sans collier " schreef (vrije vertaling) Er zal altijd wel ergens een verloren hond zijn die me belet gelukkig te zijn" Gelukkig is vluchtig . Het besef dat het snel kan keren als een noordwestenwind kan angstig maken maar kan ook het geluksmoment intensifieren. Er zijn vele gelukkige mensen die daar niet echt bewust mee bezig zijn.Daar zijn ook mensen die door vele tegenslagen elk geluksmoment, als is het slechts de tijd van een te korte namiddag, koesteren en naar waarde weten te schatten. Je kent geluk pas als je ooit ongeluk aanschouwd hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+Ja,wie heeft er nooit ongeluk aanschouwd?Ik in ieder geval wel.
Wat jammer dat je het geluksgevoel laat overschaduwen door angst om het weer te verliezen.
Natuurlijk blijf je geluksgevoel niet op een en dezelfde lijn zitten. Dat is onmogelijk.
Dus beste Taurus, ik zou zeggen, pluk de dag.!
Geniet van het "nu" de rest komt morgen, verspil je tijd niet met doem denken.!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ja Taurus, ik getuig ervan dat het kan. en je moet me nooit geloven, zoek het uit en vind het voor jezelf uit... Ik heb het al uitgevonden...

Er komt toch een kink in de kabel, maar dat belet mij niet in dit nu alle vreugde te ervaren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luister goed, want dit is zeer belangrijk: Het evangelie is Gods liefdevol en genadig aanbod de vrees voor Hem in het hart van de mens te ontdoen van angst en het hart opnieuw te vullen met een liefdevol, oprecht respect voor Hem.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra je angst voelt het geluk te verliezen, ben je het geluk al kwijt.
Geluk is een staat van onbevangenheid.

Je hoeft dus niet bang te zijn het te verliezen, dat gebeurd toch wel, gelukkig komt het regelmatig opnieuw langs. Als een vriend die op de thee komt. Maar die vriend kan er natuurlijk alleen in, als je de deur open hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in je leven heel veel niet-gelukkige momenten hebt gekent, dan kan ik mij voorstellen dat je wantrouwend wordt t.o die spaarzame gelukkige momenten en dat je je diep van binnen afvraagt of je het wel waard bent.
en als je gaat twijfelen of je het wel waard bent, dan ben je jezelf al eigenlijk het geluk aan het ontnemen, en blijft die angst bestaan als een vicieuze cirkel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, vóórdat die angst opkomt is het toch gelukt? Waarom zou het niet nog een keer kunnen. Omstandigheden veranderen nu eenmaal.