hoe kan je snel afkoelen?

Bijv. Als je 's nachts wakker word van de hitte, of buiten loopt en het heel warm krijgt. Wat kan je dan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Drink hete thee: wanneer het buiten 35 graden is, en je hebt dorst, dan pak je het liefste een glas steenkoud drinken en gooi je er ook een aantal ijsklonten bij. Maar wist je dat je tegen de warmte beter een glas warme thee, koffie of soep kan nemen? Het klinkt wat vreemd, maar wanneer je de uitleg erachter hoort klinkt het allemaal een stuk logischer. Wanneer je namelijk een glas koud drinken neemt, moet je lichaam enorm hard werken om dit vocht tot een normale lichaamstemperatuur te krijgen. Het kost dus enorm veel energie om dit steenkoude drinken tot een normale temperatuur te krijgen. Wanneer je warm drinken neemt zal je lichaam deze drank in temperatuur moeten zien te verlagen. Dit doet het lichaam door zijn eigen lichaamstemperatuur wat lager te zetten. Je zal het dus minder warm krijgen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

- Draag ademende, luchtige kledij (vb katoen en linnen)
- bescherm je hoofd (hoed, pet, sjaal)
- draag lichte kleuren (wit stoot zonlicht af, zwart capteert
het)
- drink voldoende water (geen alcohol)
- pas je tempo aan (als je hartkloppingen hebt, rust dan)
- zoek schaduw op
- hou thuis de gordijnen/rolluiken dicht
- koop een ventilator (zet hem desnoods naast je bed)
- neem een koud/lauw voetbad
- neem enkele keren per dag een korte frisse douche
- eet niet pikant/gekruid
- ga afkoelen in de supermarkt :-)
- doe geen zware lichamelijke arbeid op de warmste uren
van de dag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb niet of nauwelijks last van warmte...zie je zomers met 25 graden of meer iemand lopen met een lange broek en een shirt met lange mouwen, je raadsel is nu opgelost...dat ben ik :-)

Maar mijn vriend heeft er wel last van. Hij neemt altijd waterijs, of een slush puppy. Hij zegt dat dit van binnenuit afkoelt :-) Althans zo ervaart hij dat.
11 jaar geleden
Je polsen onder koud stromend water houden, dan koel je direkt af
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Drink warme (kruiden)thee, neem een lauw-warme douche,
draag witte kleding, maak je niet druk, neem tussen 12 en 4 rust.