Is er een wet voor volume bij het uitgaan? De muziek in clubs staat wat mij betreft veel te hard, willen we de nederlanders doof hebben?

Ik vindt dat de muziek in nederlandse clubs, en overal eigenlijk veel te hard staat. je kan niet met mensen communiceren en als je er uit komt dan suizen je oren nog dagen na. ik vraag mij af of hier een wet voor bestaat? Mede door het stappen heb ik nu constant een ruis in mijn rechter oor!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe oordoppen in. Of zoek een fatsoenlijke discotheek. Of ga zaterdagavond thee drinken met je buurvrouw. Niet zo miepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mede door het stappen heb je een ruis... Wat nog meer dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb Zelf ook oorsuizen constant in beide oren op ongeveer 6khz. (permanent) Ik zou zeggen , gebruik goede oordoppen, die je wel kunt krijgen bij een audioloog. Zo voorkom je verdere schade aan je gehoor. Nog belangrijker is om naar iedereen toe duidelijk er voor uit te komen hoe schadelijk harde muziek is, helaas neemt het gros van de mensen het niet serieus tot ze uiteindelijk zelf ook een constante ruis in hun hoofd hebben, die nooit weer verdwijnt!. Volgens mij zijn ze de wet aan het aanscherpen, wat ik opzich een goede ontwikkeling vind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben het helemaal met je eens Gast......, maar helaas is hiervoor nog geen wet. Gelukkig is er wel een oplossing: Niet naar deze lokalen heengaan.

Antwoorden (3)

Hier is zeker een wet voor! Clubs en cafés mogen maar een bepaald aantal decibel produceren.
De ondernemers zetten de muziek vaak harder om klanten te trekken. Waar de muziek bovenuit klinkt lijkt het gezellig dus komen er veel mensen op af. Het nadeel is inderdaad dat het slecht is voor het gehoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik las in de krant, dat men er wel over bezig is, om een maximum aantal decibellen voor te schrijven. Dit moet gepaard gaan, met een opvoeding tot een andere muziekbeleving. Niet hard en gebonk is mooi, maar iets anders, waar minder schade door ontstaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja er is een wet voor

clubeigenaren zetten de muziek zo hard omdat ze denken dat de bezoekers dat leuk/fijn/mooi vinden, nou is het wel zo dat een club met zachte muziek beschouwd wordt als een club voor 'oudjes/bejaarden' :) maar de gulden middenweg is moeilijk/kennelijk niet te vinden door de gemiddelde clubeigenaar

ook als je naar concerten gaat staat de muziek veel te hard;
het gevolg is dat veel jonge mensen met oor-/geluidsproblemen lopen.

Toegevoegd na 10 minuten:
http://www.oorcheck.nl/index/41/laatste-sectornieuws

Convenant: Geluidsniveau concerten aan banden

Novum, mei 2011

Concertorganisatoren, festivals en poppodia hebben afspraken gemaakt om harde muziek die het gehoor kan beschadigen in te perken. Verschillende brancheorganisatie hebben afgesproken dat het geluid gemiddeld over een kwartier gemeten niet meer dan 103 decibel mag zijn. Dat is nu soms 110 dB, ongeveer vijf keer zo hard. Onder meer poppodia, zoals de Melkweg in Amsterdam, en grote festivals, zoals Lowlands, hebben getekend. Ook housefeestorganisatie ID&T en concertorganisator Mojo horen bij de ondertekenaars.

De Nationale Hoorstichting is samen met de branche- organisaties VVEM en VNPF het convenant overeen gekomen. Medewerkers van podia worden beschermd tegen hard geluid door de ARBO-wetgeving en omwonenden worden beschermd tegen overlast door milieuwetgeving. Voor bezoekers van muzieklocaties ontbreken echter beschermende regels voor het gehoor. In het convenant zijn afspraken gemaakt over maximale geluidsniveaus, informatievoorziening aan bezoekers en de beschikbaarheid van gehoorbescherming.

Doel van het convenant is een veiliger gehoorklimaat te creëren voor bezoekers van muzieklocaties. Hierbij wordt rekening gehouden met het gegeven dat bezoekers van muziek willen genieten. Uitgangspunt van het convenant is dat het gehoor van de bezoeker zowel de verantwoordelijkheid van de muzieklocatie en de muziekproducent, als van de bezoeker zelf is. De locatie en de producent zullen zich houden aan een volumegrens van 103 dB(A), de bezoekers informeren over het geluidsniveau en de gevolgen ervan en zorgen dat er gehoorbescherming verkrijgbaar is. Het is vervolgens de verantwoordelijkheid van de bezoeker om voor zichzelf te bedenk

geluidnieuws.nl/2011/juni2011/muz.html