Mijn zoon zn grote teen is dubbelgeklapt, er kwam bloed uit de nagelriem, nu gaat waarschijnlijk zijn nagel eraf. Mag hij dan zwemmen in natuurwater?

Omdat we volgende week op vakantie gaan met de zeilboot en onze kinderen dan vaak overboord zwemmen kwam deze vraag in me op. Nu zit er nog geronnen bloed aan de nagelriem. Maar heb je echt een wond als je teennagel eraf gaat en er een nieuwe komt?
Ik hoop op goede adviezen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede adviezen krijg je zeker van je huisarts, mensen op internet weten heel veel maar zien de teen niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er een korst op zit lijkt het me wel en de nagel is niet zo erg hoor. Elk jaar vallen mijn kleine teennagels eraf. Hoe dat komt geen idee?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik, maar ik vraag me alleen af of het een wond is als je teennagel eraf gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij niet er zit huid onder en een mini nageltje ( ze blijven doorgroeien onder elkaar ofzo )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bel even met de assistente van je huisarts, kost niets en je hebt gelijk het goede advies. Die hebben er niet voor niets voor geleerd.

Het beste antwoord

Zoals je het omschrijft, heeft je kind een regelrecht wond, maar dat hoeft niet per se een open wond te zijn, en dat is waar je naar moet kijken.

Het gevaar van zwemmen in openwater met open wonden komt voornamelijk uit de hoek van parasitaire infecties en je hebt een kans de ziekte van Weil op te lopen, en dat is beslist geen pret!
Check de site van GGD-Fryslân voor goede tips en info (zie link)

Dus als je kind geen open wond heeft (d.w.z. het bloedt, of dreigt te bloeden als je een beetje eraan zit), het betreft geen stilstandwater, en je hebt gecheckt dat het gebied waar jullie gaan zeilen regelmatig gecontroleerd wordt en erkend is als veilig zwemplaats, dan zou ik geen andere voorzorgmaatregelen nemen dan de teen beschermen met een zwemschoentje en voor alle zekerheid met schoon water en zeep wassen na het zwemmen.

Heel veel plezier tijdens de vakantie!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken!
Ik heb natuurlijk ook contact opgenomen met de doktersassistente en die gaf me een soortgelijk advies.
Maar het is gewoon lastige situatie. De teen zit ook nog eens ingetaped (voor de kneuzing) dus met
zwemmen/in het water spelen laat ook de tape dan snel los. Ik ga in ieder geval op zoek naar waterschoenen en ik vraag aan de assistente ook nog maar even om een rolletje tape ;-) !

Andere antwoorden (2)

Als de teennagel eraf gaat is zeker de plek waar de teennagel uit de teen groeit en wond. Als die wond genezen is zou het kunnen, maar het nagelbed is zeer gevoelig en kan ook makkelijk opengaan.
Ter preventie zou ik:
1. Toch eerst naar de huisarts gaan!;
2. Waterschoenen kopen en hem verplichten deze te dragen;
3. Een tetanusinjectie vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo gevoelig is het niet hoor
Ik ga ervan uit dat de wond over twee weken dicht is. Mogelijk gaat de teennagel vanzelf eraf en als je er niet aan trekt of pulkt wordt dat geen wond. Als de teennagel er net af is, en er geen wond is, doe er dan evt. een pleistertje op tegen het open stoten in het water. Of zwemschoenen aan.