Ja, dat kan. Al is het wel zo: Hoe jonger, hoe kleiner de kans, onder de 30 komt echt zeer zelden voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, het kan. Maar het is zeer, zeer zeldzaam op die leeftijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan alleen heet het dan jong dementerend, Alzheimer is een vorm van dementie.
Meestal begint de ziekte bij mensen die tussen de 70 en 80 jaar oud zijn. Maar de ziekte kan zich ook al op veel jongere leeftijd ontwikkelen. Men denkt dat er in Nederland ongeveer 10.000 mensen zijn die op vrij jonge leeftijd al Alzheimer hebben. Hiermee wordt de groep patiënten tot 60 jaar bedoeld, waarvan sommigen de ziekte al vanaf hun 35e hebben.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik probeer hier uit te leggen waarom het jong dementerend heet ipv Alzheimer!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
De vraag gaat over mensen jónger dan 30. Daar geef je geen informatie over...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ben ik niet duidelijk geweest, het antwoord is JA dat kan maar dan heet het jong dementerend en geen Alzheimer en probeer uit te leggen waarom het anders heet.
Amadea
11 jaar geleden
Kijk, dan was het antwoord wat ik had gegeven dus toch correct - ondanks de minduimen die dat opleverde. De vraag gaat over Alzheimer. Mensen onder de dertig krijgen geen Alzheimer, dus het antwoord op de vraag is nee. Maar ze kunnen wel een andere vorm van dementie krijgen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea, je moet niet steeds je antwoord weghalen maar met argumenten komen. Dat heeft veel meer zin. Je zegt dat je niet van min-duimen houdt maar dit vind ik ook behoorlijk flauw want je sneert wel steeds bij andere antwoorden over jouw 'goede' antwoord wat je hebt 'moeten' weghalen. Als jij vindt dat je antwoord juist is reageer je op de minduimen want je hebt best een punt en dan overtuig je een ander nog. Ik vind dit gedoe steeds een beetje zielig overkomen (zie je wel.... want).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle ik ben het helemaal met je eens en Amadea als je een negatieve reactie geeft en ik neem de moeite daar duidelijk op te reageren waarom reageer je daar dan niet positief op?
Amadea
11 jaar geleden
@vlindertje: ik geef helemaal geen negatieve reactie, maar laat juist weten dat jouw antwoord met de aanvulling in de reactie het enige is wat juiste informatie geeft!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea:Sorry dan heb ik het verkeerd begrepen. Waar is trouwens jouw antwoord gebleven?Ik kan nu dus niet niet terugkijken dat vind ik wel jammer!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
moet natuurlijk 1x niet zijn anders zou het wel zijn haha
Alzheimer is 1 van de vormen van dementie. Er zijn verschillende soorten dementie, zoals de ziekte van Pick (kan al rond de middelbare leeftijd optreden) Lewy Body -dementie, Frontotemporale dementie (kan al rond je 40e ontstaan) en meer vormen van dementie. Dementie is dus niet altijd Alheimer, maar Alheimer gaat wel gepaard met dementie. Ongetwijfeld is/zijn er aandoeningen die al op jongere leeftijd tot dementie-achtige verschijnselen kunnen leiden, maar die zijn zeer zeldzaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, helaas is het mogelijk om dementerend te worden voor je 30ste.
Máár, het kan ook iets anders zijn ...
ikzelf was bijvoorbeeld op een ogenblik zo 'dement' als een deur ... en kwam er uiteindelijk achter dat ik een ernstig magnesium- en B12tekort heb/had.
Daarvoor krijg ik sinds eind 2007 injecties. Ook dat kan een reden zijn van dementie(-achtige)verschijnselen.
Dus het hoeft niet persé dementie (als in de klassieke vormen zoals b.v. alzheimer) te zijn.