wanneer ben je een HSP? (High Sensitive Person)

Ik had er namelijk een keer over gelezen en ik dacht gelijk aan mezelf, maar ik moet nog meer informatie hebben zodat ik weet of ik misschien wel een HSP ben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

HSP is een aanduiding voor mensen die gevoeliger zijn dan gemiddeld. Dat kan zijn op emotioneel gebied, het kan een gevoeligheid zijn voor sfeer, voor de gevoelens van andere mensen, of bijvoorbeeld dat iemand snel emotioneel is. Mensen die erg gevoelig zijn op deze manier, zijn soms ook erg gevoelig voor prikkels, bijvoorbeeld voor geluid, licht, ze voelen zich snel overwelmt, en zijn snel van hun stuk gebracht als er veel prikkels zijn.

HSP is geen diagnose. Het is geen stoornis, en de naam is een willekeurige aanduiding. Er zijn mensen die veel gevoeliger zijn dan andere mensen, net zoals er mensen zijn die veel langer zijn dan gemiddeld. Dat is echter geen stoornis, en net zoals bij lengte is het moeilijk om een precieze grens aan te geven: wanneer is iemand die lang is, "echt abnormaal lang"? En wanneer is iemand die gevoelig is, "erg gevoelig" (of: HSP)? Je zult begrijpen dat daarin niet echt een grens te trekken is.

Je bent dus HSP wanneer je jezelf als hooggevoelig beschouwd, of wanneer je omgeving aangeeft dat jij veel gevoeliger bent dan de meeste mensen. Het is een bedacht etiketje. Let wel: ik zeg daarmee niet dat het niet bestaat, want uiteraard zijn er mensen die veel gevoeliger zijn dan gemiddeld, en uiteraard kan dat ook vormen aannemen dat deze grote gevoeligheid lastig wordt, bijvoorbeeld als je snel van je apropos bent of als je in grote mensenmassa's zo veel last hebt van allerlei prikkels dat je deze liever mijdt. Soms moet je je dan afvragen of er niet iets anders aan de hand is, en of iemands problemen niet voortkomen uit iets dat wél een (psychische) stoornis is.

Maar hooggevoeligheid is geen afwijking, en ook geen helder beschreven begrip. Het is een eigenschap, en het is niet objectief meetbaar. Maar het kan je zéker helpen om je eigenschappen te kennen en om daarmee meer inzicht te krijgen in je eigen doen en laten. Net zoals bijvoorbeeld het inzien van het feit dat je erg perfectionistisch bent, je kan helpen om meer te begrijpen over jezelf. Dus ik zeg niet dat het onzin is: als jij jezelf herkent in het HSP plaatje, zou je veel kunnen leren van het lezen van beschrijvingen over hooggevoeligheid, en van het toepassen van adviezen die gegeven worden aan mensen die erg gevoelig zijn. Maar het is belangrijk om ook je andere eigenschappen goed te leren kennen, en je leert om die op een positieve manier te hanteren. Zelfkennis is een groot goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In de bron vind je een test die je kunt doen maar pas wel op, over hsp wordt veel gediscussieerd. Veel mensen vinden dat het niet bestaat of dat wel 1 op de 5 mensen het is of nog veel meer. Het is een beetje controversieel dus.

Lees ook eens dit: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/81739-hsp-wat-is-hooggevoeligheid.html

en blijf kritisch, lees niet alleen de positieve stukken over het bestaan van hsp maar ook de andere kant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel HSP's zijn creatief en kunstzinnig, hebben een rijke fantasie en een sterke intuïtie.Een hoogsensitief persoon biedt vanuit een goedbedoelde houding anderen hulp aan. De wens om te zorgen is naar onze mening één van de meest essentiële eigenschappen. Ze kunnen daardoor wel eenvoudig zichzelf vergeten.
De inzichten die een HSP ervaart ter ondersteuning van andermans lijden is groot. Anderen kunnen dit echter als opdringerig opvatten daar er veelal hulp wordt aangeboden zonder een expliciete hulpvraag.
Hooggevoeligen kunnen heel snel verliefd worden.
Hoog Sensitieve Personen kunnen door hun sterke intuïtie snel verbindingen leggen tussen ideeën waardoor ze niet altijd door anderen worden begrepen.
Er is vaak interesse in spiritualiteit. Een wens om verlicht te zijn van de stimulaties om vrijheid te verkrijgen is op te merken. Ze voelen zich vertrouwd met mystiek en het bovennatuurlijke. Spirituele, filosofische gesprekken voeren ze graag en kunnen zichzelf veelal niet vinden in de gemiddelde maatschappelijke gesprekken waar minder diepgang te vinden is. Ze kunnen echter ook doorschieten in hun bevlogenheid waardoor ze door het vele denken zweverig worden.
Hooggevoeligheid heeft niets met paranormale eigenschappen te maken, al zijn er ook HSP's met een meer
ontwikkeld zesde zintuig.
Een hoog sensitief persoon is gevoelig voor prikkels van de omgevingsfactoren. Blozen, trillen, een snelle hartslag, niet kunnen nadenken zijn voorbeelden van symptomen. Niet te verwarren met angst.
Indien een hooggevoelig persoon wordt bekeken, gemeten of wordt geëvalueerd dan functioneert hij niet voor 100%.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HSP is idd een etiket... maar HSP is alleen maar... dat je dichter bij jezelf staat als doorsnee

Is alleen maar een voordeel, want je bent daardoor eerlijker met jezelf en dus eerlijker naar buiten toe en dus los je dingen sneller in jezelf op, als je in een crisis belandt met jezelf
Een crisis is altijd weer zoiets, dat je niet helemaal eerlijk bent met jezelf

En nog een voordeel... je bent dan lekker openminded en nog een voordeel...

je haalt veel uit de kleine dingen uit de natuur en je koester veel mooie gevoelens, zoals de liefde die dieren geven en de kleuren en geuren uit de natuur etc etc

Dus...
al met al

heeeeel veel voordelen :)))) eigenlijk.. alleen maar voordelen