Is het harden van je schenen en botten slecht voor je?

Met harden bedoel ik dus bijvoorbeeld met je knokkels tegen een harde boksbal of muur slaan. Zodat ze na een tijdje steeds sterker worden.

En ik vraag mij af of dit nadelige gevolgen kan hebben voor in de latere jaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (4)

Ja dit is nadelig. Een eerste worden je botten niet sterker door ze op deze manier te misbruiken en ten tweede is de kans er groot dat je.dingen permanent beschadigd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan beter elke dag melk drinken. Er zit calcium in en dat is goed voor de beenderen en andere botten. Als je over de 30 jaar bent en je als kind te weinig melk drinkt... Dan zal je

bijvoorbeeld:

-als je de trap op moet zal je je botten horen kraken bij elke stap die je zet.
- je kan niet meer lopen want na 2 minuten val je uit elkaar...

Dus als je zo graag tegen een boksband ofzo bokst, drink hierna zeker een of twee glaasjes melk :-)!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is onzin en bovendien geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is WEL waar. Maar het is inderdaad voor een stuk geen antwoord op de vraag. Laat ik het zo dan maar zeggen: het is niet erg om je benen te knokken. Als je maar gezond blijft eten -.-"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je je botten hoort kraken bij het traplopen heb je een kraakbeenprobleem, niet veroorzaakt door een calciumtekort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wauw, zelden zo'n slecht antwoord gezien.
En btw. Uit onderzoek blijkt juist dat melk slecht is voor je botten. Omdat er veel fosfor in zit en fosfor bind calcium. Kortom je poept de calcium uit en er wordt weinig tot niets opgenomen.
Botten worden niet harder, dit is een fabel. Het enige wat je op deze manier doet is het "doden" van zenuwen. En ja dit is niet goed voor je, je hebt ze tenslotte niet voor niets. Mocht je dit voor vechtsport doeleinde willen doen raad ik je aan om op de juiste manier te slaan (knokkels gebruiken van je wijs- en middelvinger). Als je dit goed doet zal je er geen last van hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je botten worden wel degelijk harder. Er was laatst een documantaire over op tv. En door dit te doen krijg je miniscuule breukjes in je botten. Wanneer dit herstelt wordt het herstelde laag steviger. Bij een man waren de schenen net zo hard als steen.
Goed is het niet (zoals trouwens elke sport die je een beetje fanatiek beoefend). Echter is het in tegenstelling tot wat andere hier beweren wel degelijk effectief.

Door harde klappen ontstaan er microscheurtjes in bot en spierweefsel. Het natuurlijk herstelproces van het lichaam zorgt voor een extra aanwas van weefsel en calcium op die plekken.

Ook is het niet zo dat je zenuwen "dood". Je hersenen zullen na training (en dat is echt niet na een paar keer trainen) de pijn minder heftig intrepeteren.

Zelf heb ik jarenlang vechtsporten beoefend en een (zeer) hoge pijngrens opgebouwd.

Dit heeft in het dagelijkse leven meer nadelen dan voordelen. Het effect gaat dan ook niet weg (of in ieder geval heel langzaam) terwijl versteviging van botten/spieren afneemt zodra je stopt met trainen.

De term "harden" slaat trouwens meestal op het trainen van pijn. Ik deed dat bijvoorbeeld door met een stok tegen mijn schenen en onderarmen te slaan. Daarnaast zijn er veel oefeningen om dat samen met een partner te doen