Welke stralingen zijn slecht voor de gezondheid van de mens?

UV stralen zijn uiteraard slecht. Maar je hebt ook stralingen in de lucht toch? Hoe noem je dit? Wat kunnen de gevolgen van bepaalde stralingen zijn?

En ik hoorde dat WIFI thuis ook niet goed is? En stralingen van je telefoon?

Ik heb veel apparatuur, met wifi enzo.. En alles in mijn kamer. Maar als deze stralingen slecht zyn maak ik me wel zorgen, en zou ik maatregelen moeten nemen.

Bedankt alvast :-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
UV straling is niet "uiteraard" slecht voor en zelfs noodzakelijk voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verouderde huid, huidkanker enz. Noem ik slecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
UV-straling heeft ook positieve effecten op de gezondheid. Het is nodig voor de aanmaak van vitamine D. Vitamine D is goed voor sterke botten en tanden en draagt waarschijnlijk bij aan het verlagen van de kans op het krijgen van enkele inwendige vormen van kanker, waaronder dikkedarmkanker en borstkanker. Deze laatste bevindingen zorgen momenteel voor een wetenschappelijk en maatschappelijk debat over de vraag waar de grens ligt tussen schadelijke en wenselijke UV-blootstellingsniveaus (KWF Kankerbestrijding, 2010). Daarbij speelt ook de inname van vitamine D vanuit voeding een belangrijke rol. Er zijn flinke onzekerheden over de relatieve bijdragen van UV-blootstelling en voedselinname aan de vitamine D-status. De UV-blootstelling door de zomerzon lijkt, gelet op de sterke seizoensvariatie in de vitamine D-status, de belangrijkste bron in de zomerperiode. De huidige (onzekere) schatting is dat rond het tijdstip van de hoogste zonnestand in de Nederlandse zomer 15-30 minuten blootstelling aan de zon van een beperkt lichaamsoppervlak (hoofd, nek, onderarmen) voldoende is. Bij blootstelling van een groot huidoppervlak volstaan onder die condities enkele minuten (KWF Kankerbestrijding, 2010). In de winterperiode draagt UV-straling nauwelijks bij aan vitamine D-vorming. Ook medische therapieën voor de behandeling van bepaalde huidaandoeningen, bijvoorbeeld bij psoriasispatiënten, maken gebruik van UV-straling. bron; RIVM.
Cryofiel
11 jaar geleden
In de natuur bestaat geen puur goed en puur slecht. UV-straling is slecht, want het heeft negatieve effecten. UV-straling is levensnoodzakelijk, want het zorgt voor belangrijke vitaminen. Er bestaat geen dosis UV-straling waarbij je wel de positieve, maar niet de negatieve effecten hebt. Je kunt slechts de voor jou beste balans zoeken. Zelfs dan houd je last van de negatieve effecten (veroudering, kanker).

Antwoorden (4)

Röntgenstraling is ook niet zo goed. En de straling die vrij komt bij het ontploffen van een atoombom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, die laatste is ook niet zo goed nee :P
Elektromagnetische straling bedoel je. Dat kan alleen hoofdpijn veroorzaken als je er dagelijks veel tijd in zit, maar is niet echt ongezond
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik zit dagelijks veel in het licht. Die elektromagnetische straling bezorgt mij echt geen hoofdpijn. Ik zit zelfs 24 uur per dag en 7 dagen per week in infraroodstraling. Ook die elektromagnetische straling bezorgt mij geen hoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar het KAN wel :)
Cryofiel
11 jaar geleden
Klopt. Als je de hele dag tegen een bouwlamp in kijkt, krijg je hoofdpijn van de elektromagnetische straling die je netvlies treft. Als je de hele dag in de zon zit, krijg je hoofdpijn van de elektromagnetische straling die van de zon komt. Maar dat is indirect, dat komt doordat je temperatuur stijgt en doordat je vocht verliest.
In de koude oorlog werd microgolfstraling gebruikt om ambassadepersoneel kanker, borstkanker, leukemie te geven.
"low level" microgolven waren het perfecte onzichtbare wapen om dissidenten ziek te maken, hen kanker te geven, hun geestelijke kijk op het leven te veranderen, zonder dat ze dat merkten dat ze bestraald werden.

De enige straling die mensen belasten zijn de microgolven van de telecom-industrie [gsm/mobieltjes, DECT/draadloze telefoon, draadloos netwerk/Wifi]: Deze microgolven interfereren met water, en mensen zijn opgebouwd uit water.
De Franse regering heeft Wifi verboden in elke school, om gezondheidsredenen.
Wifi is vooral schadelijk voor jonge meisjes, het ongeboren kind en kinderen. Des te kleiner, des te schadelijker.
De genetische structuur kan beschadigd worden. Indien het meisje later kinderen krijgt, heeft het kind ook deze genetische schade. Dit kan niet meer hersteld worden.

Een onderzoek van een professor aan een Universiteit in India geeft aan dat mensen die onder een zendmast wonen meer last hebben van neurologische schade dan mensen die niet onder een zendmast wonen. Met andere woorden: je kan psychische problemen hebben, en je hebt een verzwakt immuunsysteem. Bijv. vaker en langer verkouden, vaker en langer hoesten. Je algemene gezondheid kan afnemen. Dit is getest en gepubliceerd.

Een onderzoek uit 2003 toont aan: 130 leukemie clusters op scholen met zenders. En in 2006 nog eens 47 extra. Meer dan 2000 kinderen, 11 jaar of jonger.
Onderwijzers kregen borstkanker, psychische problemen, algemeen zieker. Als je een [Wifi/GSM] zender in/bij je school hebt, gaat het ziekteverzuim omhoog (inclusief het personeel), en het gedrag en prestaties van de kinderen gaat omlaag.
Een GSM-zendmast zou 1,5 km van school moeten staan.

Het gaat niet om de frequentie van de microgolf, maar om de pulsen die er bovenop komen waarmee de gegevens verzonden worden.

Bel nooit met een mobieltje in de auto, en gebruik geen blue tooth.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.stralendkind.nl/gevaar_risico/invloed_straling_hersenen.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Uitermate bevooroordeelde bron. Mensen die vlak in de buurt van een GSM-mast wonen hebben inderdaad vaker kanker dan mensen die verder weg wonen. Dat ligt echter niet aan de GSM-mast. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de extra kankergevallen op die plekken al optraden VOORDAT de GSM-masten werden geplaatst. Hoe komt het dan toch dat er extra kanker is? Dat komt doordat GSM-masten bij voorkeur worden geplaatst op erg drukke plekken. Daar is immers veel behoefte aan communicaatiecapaciteit. Die drukke plekken liggen middenin drukke steden. Vaak aan drukke verkeerswegen. Wat blijkt nu: die extra ziektegevallen worden veroorzaakt door de luchtvervuiling die door al het autoverkeer wordt veroorzaakt. Als je vervolgens GSM-masten plaatst op plekken waar de luchtvervuiling het hoogst is, dan kunnen angstzaaiers net doen alsof het aan de GSM-masten ligt. Het geniepige hiervan is dat men op die manier blij is als de buurt erin slaagt de GSM-mast te laten verwijderen. In werkelijkheid blijven de mensen kanker krijgen, omdat men niets aan de werkelijke oorzaak doet.
Hallo, ik heb even de volgende informatie opgezocht voor je.

Elektromagnetische straling wordt in volgorde van oplopende frequentie (aflopende golflengte) als volgt onderverdeeld

(zie ook Elektromagnetisch spectrum):
radiostraling
microgolfstraling
infrarode straling
zichtbaar licht
ultraviolette straling
röntgenstraling
gammastraling (γ-straling)

Deeltjesstraling betreft vooral alfadeeltjes (alfastraling), elektronen (bètastraling en deltastraling) of neutronen (neutronenstraling).

Zoals gezegd kan vooral ioniserende straling gevaarlijk zijn, bijvoorbeeld veroorzaakt door radioactiviteit.

Daarnaast kan ook andere straling gevaarlijk zijn. Teveel licht is slecht voor het netvlies. Ultraviolet licht kan slecht zijn voor de huid. Teveel straling kan teveel warmte veroorzaken, met verbranding van de huid, brand of andere beschadiging tot gevolg. Straling kan elektronica verstoren of beschadigen, en nuttige straling (bijvoorbeeld voor communicatie) verstoren.

Eindconclusie: apparatuur in een gewoon doorsnee huis is niet lichamelijk schadelijk.
Er zijn altijd andere factoren die het schadelijk maken.

Gr Gaelwyn