Hoe kan ik iemand motiveren om aan het werk te gaan ?

Mijn beste vriend zit al een tijd zonder werk maar hij is niet te motiveren omdat hij geen ervaring heeft met solliciteren, hij heeft namelijk altijd voor het zelfde bedrijf gewerkt(10 jaar lang in een game store)
Hij is slimmer dan dat en hij heeft een goed ontwikkeld sociaal vaardigheid`s vermogen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Als ik het goed begrijp is hij erg onzeker en daardoor bang om afgewezen te worden.
Eigenlijk is hij rijp voor een therapie, maar dat vinden onzekere mensen meestal helemaal niks.
Misschien kun je hem toch overhalen om eens een of meer uitzendbureaus af te lopen. Dat is wat vrijblijvender omdat het meestal toch niet meteen een baan oplevert en bovendien kun je dan altijd nog iets wat je wel aangeboden krijgt afzeggen omdat het b.v. te weinig perspectief biedt.
Op die manier doet hij dan toch wat (beperkte) sollicitatie ervaring op en als hij wel een baantje accepteert biedt dat meer kans op een echte baan. Bedrijven nemen niet graag iemand aan die in de ww zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niemand heeft de eerste keer ervaring met solliciteren en misschien is de eerste poging niet succesvol, maar uiteindelijk kan hij moeilijk tot zijn pensioen op de bank blijven zitten.

Wijs hem ook op de financiële consequenties en de gevolgen voor zijn sociale leven als iedereen om hem heen aan het werk is en hij lanterfantend door het leven gaat.

Help hem desnoods met een goede sollicitatiebrief, of laat hem helpen. Mijn complimenten aan jou dat je hem graag aan het werk wilt zien!
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vriendelijk bedankt voor uw tip`s en compliment ik denk dat ik daar wel het enige mee kan.
Eerst kijken waar hij echt goed in is en zo verder kijken voor plekken ;) mischien zal dat wel helpen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar het probleem is dat hij is zo koppig dat hij daar niet aan wil mee werken. Ook drinkt hij veel vooral omdat hij nu geen werk heeft. Ook neemt hij helaas wel eens een lijntje coke(wat ik zelf ontzettend hekel) maar puur omdat hij geen werk heeft. Dit is natuurlijk een ontzettend lastige situatie, maar de enige oplossing is dat hij moet aan het werk, en ik wil hem niet tot zijn ondergang zien.
Je hebt al prima tips ! Wat ook prima kan werken is een sollicitatie cursus (training ) . Leer je voor bereiding , cv , juiste eigen vragen , vragen Vd wetgever en slim Antw : op moeilijke vragen . Vaak dmv rollen spel . Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oja , hoe kom je er aan ! Via uitzend bureau's of op internet of indien je zonder werk bent gratis via je contact persoon .
je vraag is hoe je vriend te motiveren.
een goede motivatie zou zijn dat je door iets vaak te doen je er steeds beter in wordt.
een andere motivatie kan zijn dat je hem de voordelen voorhoudt die het hebben van een baan hebben.
verder is het natuurlijk goed om iemand praktische hulp te bieden met dingen die hier al genoemd zijn.
maar wat betreft motivatie om aan het werk te gaan denk ik dat mijn twee punten daar ook bij kunnen helpen.
en wat altijd belangrijk is probeer positief te blijven.