Hoeveel water moet je drinken bij het eten van vezels?

Op veel sites staat dat vezels eten goed is voor de spijsvertering, maar, staat er dan bij, dan moet er wel genoeg water bij gedronken worden. Alleen hoeveel water is dat dan? Hoeveel water heb je bijvoorbeeld nodig bij 30 gram vezels per dag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (3)

Genoeg drinken is minstens anderhalve liter per dag, beter is twee liter. Overigens schijnt er in ons eten over het algemeen genoeg vocht te zitten om niet uit te drogen, maar voor o.a. de werking van je darmen heb je - zoals je heel terecht benoemt - meer nodig.

Als je wateroplosbare vezels gebruikt (bijvoorbeeld metamucil, maar ook brinta of andere soorten) drink daar in elk geval één glas water bij (waar het in opgelost zit) en eventueel (zeker als je gedurende de dag maar krap aan die twee liter komt) er nog een extra glas bij.

Als je obstipatie hebt, heb je mogelijk meer vocht nodig. Niet overdrijven tot je aan 5 of 6 liter zit, maar probeer eens hoe het gaat bij tweeëneenhalf als je bijvoorbeeld met twee nog merkt dat je darmen niet lekker werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ongeveer 2 liter per dag is voldoende, dat is altijd goed voor het lichaam...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel water je per dag moet drinken hangt af van jouw lichaamsgewicht. Per dag is 1,8 liter ongeveer het gemiddelde wat een mens moet drinken. Maar de ideale hoeveelheid water die je per dag drinkt is afhankelijk van je lichaamsgewicht.

Wil je weten hoeveel water je het beste per dag kunt drinken? Je kunt dit eenvoudig berekenen door je lichaamsgewicht te nemen en dit met 0,03 te vermenigvuldigen. Dus als je bijvoorbeeld 75 kilo weegt is dat 75 x 0,03 = 2,25 liter water per dag.

Trouwens de hoeveelheid water met vezels dat maakt vrijwel niks uit.

Vezels zijn erg gezond dus maakt het niet uit of je een beetje minder water of juist wat meer drinkt samen met je vezel inname.