Kan je nog slikken als je een verdoving bij de tandarts krijgt?

Ik moet vandaag naar de tandarts en heb nog nooit wat gehad, nu zit ik mezelf helemaal bang te maken. Doet de verdoving zeer? en kan je dan nog slikken tijdens de behandeling? (als je een gaatje hebt)
Want tijdens tandsteen weghalen bijvoorbeeld durf ik ook nooit te slikken..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (4)

Ja kunt gewoon slikken alleen vind ik altijd vervelend dat het niet de hele tijd kan omdat ze met die materialen in je mond zitten, het kan alleen als ze even stoppen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerste advies: zeg vantevoren even tegen de tandarts dat je zenuwachtig bent, dan kan hij daar rekening mee houden door goed vantevoren dingen uit te leggen, de tijd te nemen, etc.

Voor verdoving bij de tandarts zijn er twee soorten. Bij de eerste soort wordt er verdovingsvloeistof rondom de tand of kies gespoten, bij de tweede soort wordt de pijnzenuw verdoofd die een deel van je mond 'bedient'. Die tweede wordt vaak gebruikt in combinatie met de eerste, en is o.a handig als er iets gedaan moet worden vrij ver naar achteren in je mond. Als er alléén lokaal verdoofd wordt (dus rondom de tand of kies) dan kun je meestal nog goed slikken. Bij geleidingsanesthesie wordt een zenuw verdoofd achterin je mond. Als ze dan zowel links als rechts zouden verdoven, wordt slikken inderdaad lastig. Daarom wordt dat bijna nooit gedaan. Zo wordt bij het trekken van verstandskiezen bijna altijd eerst één kant (links of rechts) gedaan, en een aantal weken later de andere kant. Zo blijf je genoeg controle houden over je spieren om te kunnen slikken. Je mondhoek kan wel een beetje gaan hangen, en zolang de verdoving nog niet is uitgewerkt, praat je misschien een beetje raar. Je kunt wél gewoon eten en drinken.

Tijdens de behandeling wordt speeksel afgezogen, dus hoef je niet te slikken. Na een tijdje wíl je graag slikken, omdat je dit gewend bent. Je kunt met je tandarts een seintje afspreken (bijvoorbeeld het opsteken van je hand) voor als hij even moet stoppen. Dan kun je tussendoor even slikken, je mond even dicht doen om je kaakgewricht te ontlasten, of aan je neus krabben. Tijdens het vullen zelf mág je niet altijd slikken, er kunnen stoffen in je mond zitten die je niet door mag slikken, of de tandarts kan een wattenrol onder je lip leggen om het werkgebied droog te houden. Maar zoals gezegd: je hebt wel het gevoel dat je wilt slikken, maar het is niet nódig.

De verdovingsprikken vinden veel mensen wel vervelend, maar het duurt heel kort en is voor een goed doel. Als je de hele situatie wegdenkt en je zou jezelf prikken tijdens het werken met naald en draad, zou je het waarschijnlijk helemaal niet zo pijnlijk vinden. Gewoon rustig blijven ademen en jezelf voorhouden dat het snel weer voorbij is. En praat dus met je tandarts vantevoren, die kent ook genoeg manieren om het minder eng of minder pijnlijk te maken voor je. Er zijn zoveel mensen met angst voor de tandarts, dat dat eigenlijk gewoon een integraal onderdeel van het werk van zo'n man of vrouw is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Goed uitgelegd!
Je kan even vragen aan de tandarts of hij eerst een druppeltje verdoving wil laten vallen op de plek waar hij gaat prikken. Dan voel je die prik niet. Helpt bij mij altijd erg goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan gelukkig gewoon nog ik heb het zelf drie keer gehad en het doet eerst een klein beetje pijn maar als de verdovingsprik eruit is doet het geen pijn meer. je moet wel opletten met eten want je voelt niet goed dat je eet dus je kan gauw op je lip bijten maar voorderest valt het heel erg mee.