Ik heb last van dode vingers hoe komt dat?

Als ik buiten ben en vaak ook zelfs binnen dan krijg ik dode vingers.dat doet pijn en is ook eng! hoe komt dat en is er ook iets aan te doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18.1K

Het beste antwoord

dan denk ik dat je je handen vaak naar beneden houdt,
als je wandelt krijg je ook vaak tintelende vingers omdat het bloed naar beneden loopt,
als je bv bij het wandelen iets vasthoudt een flesje ofzo dan is het vaak al minder

als je het altijd hebt zou ik even langs de huisarts gaan mischien zitten er wel wat zenuwen knel ofzo
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dat zijn tijdelijke vaatvernauwingen er zijn verschillende oorzaken voor'

er zijn homeopatische druppels verkrijgbaar die goed werken

Het heeft ook wel met je conditie te maken

Toegevoegd na 2 minuten:
Mogelijke oorzaken (o.a.)
kou,
veel roken
- onbekend (= primaire fenomeen van Raynaud)
- bekend (= secundaire fenomeen van Raynaud), zoals bijvoorbeeld gewrichtsreuma (= reumatoïde artritis).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft te maken met de slechte doorbloeding van aders en/ of zenuwen.
Het kan ook wijzen op het syndroom van Raynaud.
Niet schrikken, dit komt bij heel veel mensen voor hoor.
Ga een lang de dokter, er zijn tastjes voor om dit vast te stellen.

Je kan er weinig aan doen, al wordt je wel geadviseerd te stoppen met roken als je dat doet. En stress vermijden.

In huis kan je van die dunne handschoenen aandoen.
Hiermee kan je zelfs computeren. En is minder pijnlijk als je iets uit de koelkast pakt.
De handschoenen zijn in een sportzaak te vinden, het zijn lopershandschoenen.
Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dode vingers is een vorm van RSI.

Kort gezegd, er komt niet genoeg bloed en zuurstof op die plekken. Hierdoor raken spieren, pezen en zenuwen ontstoken. Als dit te lang doorgaat zullen de zenuwen geen prikkels meer kunnen doorgeven en voelt het dood aan.

Dat er niet genoeg bloed en zuurstof bij je vingers komt, kan verschillende oorzaken hebben. De meest waarschijnlijke zijn (spier)spanningen, stress. Je hebt waarschijnlijk ook regelmatig last van je rug, schouders, nek of onder de oksels. Strakke spieren, stijf, verkramping.
De zenuwen worden verdrukt door de stijve spieren. Er is geen ruimte in je lichaam voor de onderdelen.

De beste methode die redelijk snel verlichting geeft is een goede massage. Het liefst een Shiatsu-massage, want die werkwijze is meer gericht om de juiste doorbloeding creëren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bloed voorzienig in je vingers is dan niet optimaal.
meestal weinig aan te doen. Zuurstof tekort in spieren geeft pijn.
Indien je rookt, ( maar dat hoeft niet persé de oorzaak te zijn), dan zou je kunnen stoppen wellicht verbetert dan de situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allemaal waar deze bovenstaande antwoorden. Ik heb nog een toevoeging: ik heb het ook. Mijn huisarts zegt dat dit vooral bij vrouwen voorkomt. Je hebt het koud en er ontstaat een soort allergische reactie. Het bloed kruipt juist weg van de plekken waar het koud is en gaat meer naar de organen toe.
Inderdaad niets aan te doen, maar de homeopathische druppels helpen wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals reeds eeerder genoem; kan het De ziekte van Raynaud zijn, komt vaak voor bij verder gezonde mensen. Het kan echter ook een verschijnsel of een voorbode zijn van een vaatziekte of een vorm van reuma, zoals lupus (SLE), sclerodermie, polymyositis of dermatomyositis.

Of het zou perifere doorbloedingsstoornissen kunnen zijn.
Wanneer je rookt dan kan dat een oorzaak zijn van vaatvernauwing.

Advies; ga naar je huisarts.