Het groenige stukje, daar waar het steeltje zit, of gezeten heeft, kan je beter wegsnijden, want het is giftig.
Net als groene plekjes van een aardappel.
Tomaat en aardappel behoren tot dezelfde familie, de nachtschades.
Het rood schijn wel goed te zijn tegen "vrije radicalen".
Net als andere groentes met veel kleur. (paprika's, wortel, enz).
Echt kankerremmend lijkt me overdreven. Misschien helpen ze een beetje om het ontstaan van kanker tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat is inderdaad een fabeltje! Chemo en bestraling zijn kankerremmend, verder weinig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker is dat een fabeltje.
Onzin.

Het is net andersom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tomaten maken een groot deel uit van het Mediterrane dieet. In Italië is er een onderzoek geweest waar 8000 Italianen aan deel hebben genomen. Het onderzoek richtte zich vooral op pizza's maar aangezien tomaten een belangrijk bestanddeel vormen van de pizza zal dit zeker verschil hebben gemaakt. Uit dit onderzoek blijkt dat door het eten van pizza de kans op kanker veel kleiner is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lycopeen is een natuurlijk pigment waaraan tomaten hun rode kleur danken. Het wordt vooral tijdens het rijpingsproces in tomaten gevormd. Hoe roder de tomaten, hoe meer lycopeen ze bevatten. Tomaten die geler zijn bevatten minder lycopeen.
Lycopeen behoort tot de groep van de carotenoïden en staat bekend als een krachtig antioxidant. Het zou bescherming bieden tegen kanker (vooral prostaatkanker) en hart- en vaatziekten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rode kleur van de tomaat wordt veroorzaakt door lycopeen. Dit is een goed anti-oxidant. Anti-oxidanten verminderen de kans op kanker, dus dit sprookje is redelijk waar ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het groen van de tomaat is kankerverwekkend, het rood is niet kankerremmend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tomaten bevatten een grote hoeveelheid anti-oxidanten.
Deze bestrijden de vrije radicalen in ons lichaam, welke kanker kunnen veroorzaken.

Als men voedsel eet dat rijk is aan anti-oxidanten, verminderd dat de kans op kanker.

Wat trouwens grappig is, is dat deze werking sterker is bij producten als ketchup, tomaten puree of tomatensap dan bij verse tomaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men zegt het, maar dan moeten de tomaten wel zijn verhit.

Ik geloof er niet in, want het is weer zo'n nep correlatieonderzoek, waarbij niet is gekeken naar de achterliggende oorzaken, maar domweg verschijnselen aan elkaar zijn gekoopt.

'Eieren zorgen voor hoger cholesterol, afgewisseld met eieren zijn gezond' medische adviezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad beschreven dat het kanker remmend zou zijn.
Is alleen moeilijk te bewijzen.
Ik geef de onderzoekers het voordeel van de twijfel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Medisch gezien zijn hiervoor geen bewijzen.