Als een arbo arts je af wil laten keuren voor 15 tot 25% en jij vind dat je wel weer voor 100% kunt werken, heb je dan recht op een 2e opinion?

Toegevoegd na 2 uur:
Bedankt voor je reactie.
Het gaat om de eerste optie.
We naderen het einde van 2 jaar ziekte. Ik ben van mening dat ik voor 100% weer kan gaan werken. Maar de bedrijfsarts is van mening dat ik dit niet binnen 2 jaar haal.
Ik denk dat ze me graag gedeeltelijk afgekeurd willen hebben omdat mocht ik de ziekte weer terug krijgen, waar het niet op lijkt(kanker) geen recht meer heb op nog een keer 2 jaar.Maar ik wacht de mening van de arts van het uwv dan maar af. Tis gewoon allemaal zo'n strijd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Ja, dat heb je. Ik weet alleen niet wat je bedoelt met "arbo arts": als je daar de bedrijfsarts van de arbodienst mee bedoelt, dan bepaalt die sowieso niet zelf een arbeidsongeschiktheidspercentage. Als je nu bijvoorbeeld bijna twee jaar ziek bent, en de WIA-beoordeling komt eraan, dan kan de bedrijfsarts wel een advies geven, maar een verzekeringsarts van het UWV bepaalt samen met een arbeidsdeskundige wat precies jouw geschiktheid is. Als het gaat om een bepaald percentage dat je zou kunnen werken terwijl je ziekgemeld bent, dan is het weer wel de bedrijfsarts die dit bepaalt. En als je het niet eens bent met het oordeel van de bedrijfsarts, kun je een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Als werknemer betaal je daar een eigen bijdrage voor van 50 euro. In de bron hieronder vind je meer informatie over het deskundigenoordeel van het UWV.

Als je bedoelt dat het UWV je voor een bepaald percentage af wil keuren, naar aanleiding van een rapport van de verzekeringsarts, dan geldt dat je altijd in bezwaar kunt gaan. Je moet dan de beslissing van het UWV afwachten, in de brief staat altijd hoe je bezwaar kunt maken en waar je je bezwaarschrift heen moet sturen. Je zaak wordt dan opnieuw beoordeeld. Je wordt uitgenodigd voor een hoorzitting, en indien nodig zul je dan ook door een andere verzekeringsarts worden onderzocht.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als het gaat om WIA, kun je je afvragen hoe zinnig het is om hier in bezwaar te gaan. Met een arbeidsongeschiktheid van minder dan 35% krijg je al geen uitkering. Dus of je nu wel of niet voor dit percentage arbeidsongeschikt bent, verandert niets aan de praktische situatie mbt inkomen en werk. Het enige is dat je mogelijk een risico loopt als je werk zou gaan doen wat volgens de FML te zwaar is. Als je dan in de toekomst uitvalt met een verergering van je huidige klachten, zou dat je verweten kunnen worden. Maar als je er zelf van overtuigd bent dat je niet arbeidsongeschikt bent, kun je gewoon gaan werken.

Als het gaat om een ziekte-situatie, dus het UWV komt er nog helemaal niet bij kijken, dan zou het wél gevolgen voor jou kunnen hebben, omdat dan je periode van ziekte doorgeteld wordt ook terwijl je weer aan het werk bent, terwijl je dit zelf niet nodig acht. Als het er dus om gaat dat je weer voor 100% beter gemeld wilt worden, dan kun je dus een deskundigenoordeel aanvragen bij UWV. Maar dan gaat het niet om 'afkeuren', omdat het dan om ziekte gaat ipv arbeidsongeschiktheid. Ik weet dus niet zeker wat je bedoelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De bedrijfsarts heeft geen beslisrecht. alleen adviesrecht.
Ik raad je aan je huisarts hier ook bij te betrekken en jezelf, met bijgevoegd advies van de huisarts, schriftelijk 100% beter te melden.

Misschien kun je de cursus herstel en balans nog volgen om je vitaliteit optimaal te maken als dat nog niet het geval is, (goede ervaring mee).

Vervelend dat je na een pittige strijd tegen ziekte ook nog een strijd moet voeren met de bedrijfsarts.

Succes.