Is enkelzijdig gehoorverlies met enkelzijdige tinnitus in de hersenen/hoofd normaal?

Hallo goeievraag lezers,

Ik heb al een aantal weken last van tinnitus (acuut).
Nu vandaag de dag heb ik een audiogram laten maken van mijn gehoor waarom duidelijk te zien is dat enkelzijdige gehoorschade vanaf 4 Khz is ontstaan aan mijn rechteroor, zie: http://i.imgur.com/iK5uH.jpg
De tinnitus die ik omschrijf hoor ik met name in mijn rechterhersenheft/rechterhoofd.
De overige klachten die ik heb zijn steken in mijn hoofd en hoofdpijn.
1 a 2 week geleden heb ik enorme last gehad van een pijnlijke kaak, rondom de ogen en bij de wangen, deze klachten hebben een paar dagen aangehouden en zijn vandaag de dag nog in hele lichte mate merkbaar (nauwelijks merkbaar)

Is enkelzijdig gehoorverlies met enkelzijdige tinnitus in de hersenen/hoofd normaal?
Moet ik een kno-arts inschakelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe is deze schade ontstaan? Geluidsoverlast? Ik weet dat er veel boekjes over zijn. Soms liggen die ook in dokterspraktijken of bij je opticien/audicien. Op internet kun je ook veel terug vinden over tinnitus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet het zelf eigenlijks niet erg goed, Ik heb heel wat maanden terug linken aan looporen in beide oren voor een week of 2, en ik weet nog erg goed dat ik veel jeuk in mijn oor had.
Misschien dat het door een oorinfectie is gekomen, maar het vreemde vind ik dat ik pas maanden nadat de jeuk en looporen verdwenen waren de tinnitus plotseling kwam.

Antwoorden (2)

Tinnitus is zover ik weet niet af te lezen op een audiogram. Wel heb je lichte gehoorschade. Leeftijd speelt ook een rol. Die steken in je hoofd kan ik niet plaatsen en lijken op het eerst niets te maken te hebben met tinnitus. Maar heb je een concert of zoiets bezocht of luister je vaak naar harde muziek?

Even resumerend tinnitus heeft niets te maken met de rest van je klachten. Lijkt meer een flinke ontsteking. Je hebt wel lichte gehoorverlies, maar acceptabel. Overigens geluidsschades zijn in principe wel meetbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja , het kan helaas meerdere oorzaken hebben . Zeker in combinatie met je kaak zou er een andere dan voor de hand liggende diagnose mogelijk zijn. Ik ga hier niet alle mogelijkheden af maar er zijn totaal uiteen lopende mogelijkheden waardoor de tinnitus wordt veroorzaakt . Van slecht werkende schild klier , beschadiging gehoor zenuw , lawaai beschadiging , medicijn gebruik (antibiotica) aangezichts zenuw ontsteking , cyste die tegen zenuw drukt . En helaas nog meer oorzaken die echt goed onderzocht moeten worden zodat een mogelijk juiste behandeling kan plaats vinden . Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus , naar de kno , evt een scan en mogelijk een gehoor apparaat maar dat werkt vaak niet prettig bij tinnitus , het kan de vervorming vh geluid mogelijk versterken .