Waarom komt in een boel publieke gelegenheden het vrouwentoilet voor het mannentoilet?

Het viel mijn vriendin op dat het mannentoilet vaak verder weg was dan het vrouwentoilet. Is iemand dit ook opgevallen, is het waar en als dit zo is: wat is hier de reden voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

in principe is het zo dat als men een cafe/restaurant of iets dergelijks opent, de grootste toiletkamer gebruikt word voor vrouwen/babys/gehandicapten, en het overige toilet gebruikt word voor de man.

het is eigenlijk altijd zo dat het vrouwentoilet ruimer is, maar dat zegt niets over de plaatsing binnen een gebouw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat vrouwen veel vaker naar het toilet moeten dan mannen. Dat heeft te maken met de blaasinhoud. Diie is bij mannen groter dan bij vrouwen. Het duurt dus langer voordat de urineblaas van een man vol is, en daardoor hoeven ze ook minder vaak te plassen. Dus is het logisch om de damestoiletten dichterbij te plaatsen dan die voor de heren.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Én veel vrouwen gaan ook naar het toilet om even make up bij te werken, of mee met (een) vriendin(nen). Plusje :)
Dit is gewoon puur omdat het netjes is, net als dat vrouwen als eerste hun eten en drankjes krijgen in een restaurant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo is dat netjes? Waarom zouden vrouwen voorrang moeten krijgen op dat punt?
Als vrouwen geëmancipeerd willen zijn, zie ik op dit punt geen reden dat vrouwen voorrang zouden moeten krijgen. Dat vrouwen als eerste hun drankjes en eten krijgen... Daar heb ik trouwens nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt niet? In een iets chiquer restaurant is dat altijd zo!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is etiquette : dames eerst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, dames en ouderen eerst. Dit staat verder los van emancipatie, het is een etiquette. Het zelfde als dat een man en een vrouw boodschappen hebben gedaan, dat de man over het algemeen het kratje bier sjouwt en de vrouw het zakje brood. De vrouw gaat ook niet het kratje sjouwen omdat ze "geemancipeerd" zijn.
Het is niet altijd zo. Maar inderdaad wel vaak.
Vrouwen gaan oha vaker naar het toilet dan mannen, dus hoeven er veel minder mannen het vrouwentoilet te passeren dan als het andersom was.
Verkeersstromen regelen zeg maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mij is verteld, dat er ook open toiletten zijn voor heren,dus geen deur bv, in België,en dan zou de vrouw langs die toiletten moeten.
Heb dat een keer ervaren in Buitenland, waar de heren w.c. eerder was, en zag mannen zo plassen in hangend urinoir.
Was geen smakelijk gezicht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat vrouwen anders inderdaad eerst langs de urinoirs zouden moeten lopen.

Op zich geen probleem als de deur dicht is maar deze staat vaak open zoals je wel eens gezien zult hebben.

Dus komen de vrouwen eerst en dan de mannen.

Simpel maar doeltreffend.

Succes..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou dat verschilt per locatie. Mijn moeder zei laatst tegen mij, dat ze het dom vond dat de dames wc altijd verder lopen is dan de heren wc.

In diverse restaurants ervaar ik dat ook zo. In school gebouwen ook.

Dus dat hang af van de locatie, kijk maar om je heen, de ene keer moeten de heren verder lopen, en de andere keer de dames.