Wat kun je doen tegen kriebelhoest..behalve de zuigtabletjes, snoepjes en honing?

Toegevoegd na 13 minuten:
Hoesten doet nl. erg zeer ivm een recente buikoperatie...
:-(

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Wat mij erg hielp na mijn buikoperatie om mijn dunne darm in te korten was tijm thee.
Thee, ( water in pannetje, tijm erbij, zachtjes pruttelen, niet te lang) Dan, als je je tijm thee klaar hebt, je eigen smaak er in doen. Liefst niet zoeten en zo heet drinken als je prettig vindt.

Kalmeert de kriebel en vergemakkelijkt het ophoesten van eventueel slijm. Kalmeert ook maag en darmen een beetje. Voelt en smaakt verzachtend. Als je het te sterk zet gaat het desinfecterend smaken. Niet zo lekker dan.
Soms doe ik er nog lindebloesem bij, of vlierbloesen als ik dat heb.

Gewoon verkrijgbaar in zakjes bij bijvoorbeeld de natuurwinkel. Ook een winkel als Dille&Kamille heeft goede kruiden.

Ik vind het grote voordeel van kruiden dat je er juist GEEN last van je maag van krijgt, en dat alles beter gaat voelen, dat het lekker ruikt en ontspant, in plaats van dat je misselijk wordt van het medicijn wat je hoest moet verminderen of je het zuur ervan krijgt.

Thee blijft mijn grote favoriet voor het genezen en/of verlichten van ergernissen als kriebelhoest en verkoudheid.

Een goede kop thee, daar knap je van op :-)

Toegevoegd na 1 minuut:
En, dat vergat ik te zeggen, zolang je absoluut niet wilt hoesten, toch regelmatig kleine slokjes hete thee nemen... Ik ga liever wat vaker plassen, dan echt diep te moeten hoesten. Ik wens je veel beterschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit staat me wel aan..dank!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan. Verder ben ik het wel eens met de codeine! mocht thee echt niet meer werken, dan is het vooral 's nachts fijn om een tijdje de kriebel te kunnen onderdrukken ;-) Ook heb ik een keer een paardemiddel-pijnstiller gehad om dat ik niet kon ophouden met hoesten en de pijn zo erg was. Dat kan dus eventueel ook nog. (moest ik wel boos worden op de dokter: zeg, ga es zelf zoveel pijn hebben! hihi) ik hoop voor je dat de pijn gauw weg is!

Andere antwoorden (19)

melk drinken wil ook wel helpen.
het geeft slijmvorming, dus smeert het de keel een beetje.
Rieneke1
14 jaar geleden
Vaak gorchelen met een zout-water oplossing.Helpt heel goed en desinfecteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak een dikke siroop van water en (veel) suiker. Neem een paar slokje en de kriebelhoest gaat over. Helpt vrijwel direct. Als je weg gaat neem dan wat suikerklontjes mee. Bij gebrek aan suikersiroop helpt dit ook prima. De klontjes gewoon in je mond laten smelten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, kreeg van mn moeder vroeger altijd suikerwater als ik last van kriebelhoest had. goed werkend ouderwets middeltje. +1
hoesten! dat is het meest natuurlijke.
En goed eten en rust nemen. het onderdrukken helpt in ieder geval niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is afhankelijk wat de hoest veroorzaakt. Als je last hebt van maagzuur onder in je slokdarm, dan geeft dat een kriebelhoest. Of als er vanuit de achterkant van de neusholte druppels in de keel komen. Of dat er vanuit een allergie een continu kriebeling in de keel zit. Alles heeft een eigen aanpak nodig, en die kan je echt het beste met de arts bespreken.

Toegevoegd na 6 minuten:
als je nog steeds plat ligt ivm je operatie, is de kans dat het maagzuur is, groter. Er zijn vrij verkrijgbare maagzuur remmers, maar ik zou toch aanraden om even aan de arts te vragen: wat past er het beste in deze situatie na de operatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige wat mij altijd helpt, als ik last heb van kriebelhoest zijn die 'ouderwetse' pottertjes, in die zwarte platte blikjes.
Sterkte er mee ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tussistin van VSM helpt heel goed tegen de kriebelhoest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst nagaan of het wel echt een kriebelhoest is!

Kriebelhoest, hoestsiroop drinken!
Misschien dat stomen wel verlichting geeft, onee dat is weer voor vastzittende hoest.

Misschien dat neurieen of zingen helpt, om de kriebel weg te nemen?!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal niets aan doen en gewoon accepteren dat het zo is. Genezing kan nu eenmaal niet zonder pijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar pijn proberen te minimaliseren en iemand opbeuren.... dat helpt ook niet?
Wat ook bij kinderen geweldig helpt is een drankje van weegbreeblaadjes en honing.
Dit onkruid groeit in gazon en bermen, verzamel de platte blaadjes, was ze, maak ze fijn en doe ze door een sapmachiene, zo een waar je ook wortelsap mee kan maken.
Het groene sap dat er nu uitkomt ,meng je met gelijke delen honing, even aan de kook brengen, af laten koelen ,en neem indien nodig regelmatig een eetlepel vol.
Je kan het onbeperkt gebruiken.
Vooral bij kinderen met kriebelhoest is het een wonder middel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zweer zelf altijd bij Darolan, dat zijn capsules tegen kriebelhoest. Neem er meestal alleen s'nachts één en dan heb ik een ongestoorde, hoestvrije nachtrust.
Beterschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou in jouw geval, omdat je een operatie hebt gehad en hoesten erg pijnlijk is de huisarts vragen om codeïne tabletten.
Deze onderdrukken de hoestprikkel.
Niet te lang gebruiken natuurlijk want hoesten heeft ook een functie en mag daardoor niet te lang onderdrukt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed meegedacht!
Bisolvon is een goed spul daarvoor.

http://www.bisolvon.nl/nl/homepage.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn recept is 1 el honing met hierop wat druppels citroensap, na smaak, en giet hierover kokend water, af laten koelen en drinken maar.
Succes!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige wat mij helpt zijn de gewone sterke Fisherman Friends... krijg je zoveel lucht van, en verzacht tegelijkertijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat aroma therapie. Olie op natuur basis. Daaronder wordt "Tijm Wilde" genoemd als anti hoest. Kun je sprenkelen op je kussen.
Informeer eens bij het reformhuis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga ik zeker doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoop voor je dat het helpt, beterschap.
Heb heel goede ervaringen met een oplossing van laurierdrop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
absoluut geen melk drinken,.gewoon water drinken en honing eten,dat is wat ik doe als ik een kriebelhoest heb
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natterman rode siroop . Als je dat hebt geslikt, ga je door met muntdrop van Klene.