Vinden mensen met een depressie het vervelend om intiem contact te hebben met iemand?

Nu bedoel ik niet perse seks, maar ook knuffelen, naast iemand slapen. Aanrakingen.
Ik weet dat niet iedereen met een depressie hetzelfde is, maar ik vraag me af dit typisch is voor iemand met een depressie.
Ik heb namelijk een man leren kennen in een depressie, en die kan het niet hebben als ik naast hem slaap of hem teveel aanraak. Hij zegt dat het door zijn depressie komt, maar moet ik dit persoonlijk opnemen? De seks was namelijk geen probleem.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Zoveel mensen, zoveel reacties. Ik zelf ben iemand die depressief was maar juist veel behoefte had aan aanraking. Ik heb ook gemerkt dat vrouwen (in het algemeen, maar ook daar heb je weer uitzonderingen in), die depressief zijn juist willen hangen, vooral wanneer ze ook nog hun periode hebben, en mannen juist meer afstandelijk zijn.

Hij is waarschijnlijk van huis uit niet gewend aangeraakt te worden. Het beste dat je kunt doen is dat accepteren. Sex is meeral voor een man wat anders dan de tederheid, het gewoon aanraken.
Mensen die die aanraking niet hebben kunnen kunnen het vaal dan wel weer hebben als je even je hand op de zijne legt wanneer je iets zegt en dan terug trekt. Even aanraken dus en weer loslaten. Na een tijdje zie je dat iemand dan toch nog los kan komen daarin.

Neem dit absoluut niet persoonlijk op, behalve wanneer je zelf wanhopig wordt en hem op een claimerige manier MOET aanraken. Dan krijgt hij er helemaal weerzin tegen en dat werkt dan alleen maar averechts.

Sommige mensen slapen liever alleen. Ik sliep zelf vroeger graag samen maar tegenwoordig slaap ik ook steeds vaker alleen,. Ik rust dan gewoon beter uit. Maar het kan ook door een traumatische ervaring komen. heb geduld en doe wat hij vraagt van je zolang het goed voelt voor jou. Probeer het positief te blijven benaderen als je voor hem wilt gaan. Dan maak je de beste kans om dichter bij hem te kunnen komen. Wanneer je er een probleem van gaat maken, dan zal de afstand alleen maar groter worden.

Zoek het niet bij jezelf. Jij hebt blijkbaar wel genoeg liefde meegekregen van huis uit om het te kunnen delen, en gaat er op een andere manier mee om dan hij.
Maar typisch voor iemand met een depressie is het niet hoor. is dat genoeg antwoord op je vraag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kom uit een relatie met zo'n man, Ik heb er twee jaar wat mee gehad. Het ging bij hem echt niet om de sex, onze band was de meest diepgaande die ik ooit had, ook zonder dat. Meestal mocht ik ook niet blijven slapen. Maar hij begreep dat ik het vervelend vond. Dus legde hij in de woonkamer een matras neer zodat we apart sliepen maar ik wel nog steeds bij hem thuis was.
Of ik ga s avonds naar huis en kom de volgende dag terug, of er is geen intimiteit en ik blijf gewoon heel kort. Het kan allemaal. Probeer samen tot een oplossing te komen, Ik denk dat hij er op zich wel voor open staat. kan hij je uitleggen, wat het is waarom hij er moeite mee heeft. misschien ergens angst voor of gewoon ruimte voor zichzelf willen? Wat hebben jullie buiten het bed meer met elkaar? hebben jullie voornamelijk sex of delen jullie veel interessen met elkaar, doen jullie veel samen? Hoeveel tijd brengen julie gemiddeld door met elkaar?
Natuurlijk is het - zoals je zelf ook al zegt - voor iedereen anders, maar over het algemeen is dit wel een kenmerk van een depressie. Minder behoefte aan seks, een afgenomen libido, bij mannen soms erectieproblemen en bij vrouwen vaginale droogheid, bij beiden orgasmestoornissen komt wel heel vaak voor bij een depressie.

Naast een sombere stemming is één van de belangrijkste kenmerken van een depressie: verlies van interesse of plezier. Dat kan zijn interesse en plezier in het werk, in hobby's, in mensen.. en ook in seks.

Je moet dit zeker niet persoonlijk opvatten, en al helemaal niet als hij zegt dat het komt door zijn depressie. Depressieve mensen denken over het algemeen min van zichzelf, en zullen dus vaak last hebben van de gedachte dat zij geen liefde en genegenheid verdienen. Daarnaast speelt dus het afgenomen libido en het "niet kunnen genieten" een rol. Nee, dat ligt niet aan jou.