Insuline:

Het hormoon stimuleert:

Synthese van glycogeen in spier- en levercellen
Synthese van vetzuren
Synthese van eiwitten o.a. in spierweefsels
Transport van glucose door celmembranen, via GLUT-4 zodat het voor celstofwisseling vrijkomt en de afbraak van vetten en glycogeen verhindert.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kortom het zorgt voor de opslag van eiwitten koolhydraten en vetten. En remt de afbraak ervan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De belangrijkste vetopslag-hormonen zijn insuline en cortisol.

Als je deze hormonen niet in balans gaat brengen is het onmogelijk om af te vallen. Dat is de reden waarom veel mensen niet kunnen afvallen, ondanks dat ze voor hun gevoel alles hebben geprobeerd.

Hormonen bepalen de plaats waar je op je lichaam het meeste vet opslaat. Als je plaatselijk vet wilt verbranden, dan zul je het hormoon wat is verbonden met jouw probleemzone (de plaats waar je het vet er af wilt), in balans moeten brengen.

Je 'lovehandles', hoeveel vet je hebt op je heupen, staan in direct verbrand met het insuline.
Hoeveel buikvet je hebt staat in direct verband met hoeveel cortisol (stress-hormonen) je lichaam aanmaakt (je lichaam kan dit aanmaken zonder dat je het door hebt, stresshormonen worden voor veel verschillende redenen aangemaakt) en buikvet staat tevens in indirect verband met insuline.
Of je vet kunt verliezen en hoe snel dat gaat, staat in direct verband met je schildklier-functie en schildklierhormonen.
Hoeveel vet je hebt op benen en billen staat in direct verband met het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogenen.

Je kunt over deze hormonen leren, hun werking en hoe je ze op een natuurlijke manier (door middel van je voeding en levensstijl) in balans kunt brengen.

Je ideale gewicht bereiken en behouden komt neer op het in balans brengen van je hormoonhuishouding.

Dit doe je door:
- Je insuline-gevoeligheid te verbeteren zodat je lichaam minder vetopslag-hormonen hoeft aan te maken
- Je omgang met stress te verbeteren
- Je koolhydraat-tolerantie te vergroten
- Blijvend je stofwisseling te verhogen
- Je schildklier weer beter in balans te brengen
- Je slaap te verbeteren
- Je immuunsysteem te verbeteren
- Je zuur-base balans te verbeteren
- Je natuurlijke groeihormoon productie te optimaliseren
- Je lever-functie te verbeteren