Ik heb heel snel last van wondjes, hoe kan dat ?

Al stoot ik ergens licht tegen aan heb ik al een flinke blauwe plek of een snee of wat dan ook, kan dit aan de huid liggen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.6K

Het beste antwoord

Een blauwe plek ontstaat wanneer een bloedvat beschadigd raakt door bijvoorbeeld een stoot. Door de beschadiging kan er bloed uit het bloedvat lekken en een bloeduitstorting veroorzaken. Hierdoor ontstaan er in de huid plekken die in eerste instantie rood of blauw van kleur zijn. Als je lichaam het gelekte bloed gaat opruimen, wordt de blauwe plek na enkele dagen eerst groen en daarna geel. Dit komt omdat de rode kleurstof uit het bloed (hemoglobine) wordt omgezet in gele pigmenten. Hoe meer hemoglobine is omgezet, hoe lichter de plek wordt, totdat hij uiteindelijk helemaal verdwenen is.

Vrouwen krijgen in het algemeen sneller blauwe plekken dan mannen. Ook oudere mensen zijn, omdat zij minder vet onder de huid hebben, gevoeliger voor blauwe plekken. Een blauwe plek is meestal vrij onschuldig. Tenzij ze te gemakkelijk ontstaan. In dat geval is er mogelijk sprake van een aandoening of ziekte die bijvoorbeeld bloedstollingproblemen veroorzaakt.

De meest voorkomende aandoeningen en ziekten waarbij spontaan blauwe plekken kunnen optreden, worden hieronder beschreven.
-Vitamine C tekort
-Vitamine B12 tekort
-Vitamine K tekort
-Bijwerking van bepaalde medicijnen
-Te traag werkende schildklier
-Aplastische anemie (een vorm van bloedarmoede)
-Bloedvergiftiging (ontstekingsreactie van het hele lichaam door meestal bacteriën)
-Bloedstollingsafwijkingen
-Bindweefselafwijkingen
-Levercirrose
-Leukemie

Je ziet: er zijn nogal wat verschrikkelijke ziektes bij. Lees de link eens door en bekijk of je nog andere symptomen herkend. Snel een snee hebben lijkt me toeval maar sneller dan andere mensen blauwe plekken is niet gezond: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/81637-spontane-blauwe-plekken-op-armen-en-benen.html

Toegevoegd na 41 seconden:
En een telefoontje naar de huisarts kan nooit kwaad als je echt denkt dat het sneller is dan normaal!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

lees maar eens.weet niet je leeftijd..bij ouderen gebeurt dit sneller i.v.m. dunnere huid........
Heel veel mensen hebben er last van en zeker vrouwen, maar de link beschrijft meer.
Als het echt erg is.....abnormaal naar dokter gaan !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MMmmm ja dat is een ander "probleem ".....ha ha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben pas 18, maar bedankt voor de site is handig om even te lezen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen bij ouderen hoor,ik wordt al blauw als iemand me stevig bij m'n arm beetpakt ofzo.
Heb ik van m'n moeder die is ook heel snel blauw.
Ik heb trouwens wel een heel gevoelige,heel bleke huid en een hele lichte huid schijnt ook weer dunner te zijn,dus dat zal er ook mee te maken hebben.
Lijkt me verder niet echt iets om je druk over te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben het helemaal met je eens.maar bij ouderen is het "gewoon "vaker voortkomend.......nee niet echt iets om je druk over te maken.
Je kunt er niks aan doen. Het is gewoon hoe je lichaam reageert op iets. Ik zou naar de huisarts gaan als ik jou was, die kunnen je verder helpen, en eventueel medicijnen geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je een erg dunne huid. Er is dan niet veel aan te doen. Zelf heb ik van alles geprobeerd maar wat mij helpt om er sneller van af te komen is om er Bio-olie (verkrijgbaar bij Kruidvat) op te smeren. Je kunt het altijd proberen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Simoneee,

Ik had dat ook. Maar bij mij kwam het door overmatig gebruik van Ibuprofen.

Dat hoorde ik van de huisarts. Ik kwam terug van de kermis helemaal onder de blauwe plekken van de breakdance.

De huisarts vroeg me of ik ibuprofen gebruikte, en dat deed ik toen regelmatig/veel voor hoofdpijn.

Sinds een half jaar heb ik bijna geen hoofdpijn meer, dus gebruik ik ook minder ibuprofen, geen blauwe plekken of wondjes meer bij het minste of geringste.