Hoe kan je een vervelende gewoonte afleren ?

Ik heb de vervelende gewoonte om aan m'n wenkbrauwen te wrijven, met als resultaat dat ik kale plekken heb. Ik ben het zo beu, maar het gebeurt zo automatisch dat ik het pas doorheb wanneer iemand mij erop wijst.

Net hetzelfde met een plukje haar waar ik de hele tijd aan zit te draaien. Krulletjes leggen, noemen m'n vrienden het.

Toegevoegd na 1 dag:
Het wrijven aan mijn wenkbrauwen wordt altijd erger wanneer ik zenuwachtig, gespannen of angstig ben.

Toegevoegd na 1 dag:
Op de foto zie je mijn rechtse wenkbrauw, die er het slechtst aan toe is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (5)

Ik zou een Mindfulness gaan volgen, hetzij zelfstudie (boek of cd) of eens in buurt kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eerste stap heb je al gezet, namelijk dat je er van af wil. Verder is het erg lastig omdat het natuurlijk om een onbewuste handeling gaat. Daarom moet je een trucje verzinnen waardoor je er alert op wordt.

Iets wat je zou kunnen proberen is dat je je handen aan elkaar vastbindt. Zorg ervoor dat je genoeg ruimte hebt om te doen waar je mee bezig bent, bijvoorbeeld typen, schrijven, het lezen van een boek/krant/tijdschrift of iets anders met je handen, maar dat het touw korter is van de afstand van je ene tot de plek waar je veel aan zit. Elke keer dat je hand onbewust naar die plek toegaat trek je het touwtje strak en daarmee je andere hand weg.

Hoe vaker dit gebeurt hoe minder vaak je automatisch deze beweging zult maken omdat je je er steeds meer bewust van bent en het steeds vaker mislukt.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je leert gewoontes af, door ze je bewust te worden en er iets anders voor in de plaats te zetten. Dat klinkt als een dooddoener, maar is wel een feit.

Er zijn vele mogelijkheden; ik noem er een paar die je natuurlijk ook kunt combineren.
- Nagaan voor jezelf, wat er zo prettig voor je is om aan je wenkbrauwen te wrijven. Dus wat specifiek is er fijn aan, wanneer doe je het, wat zijn de redenen dat je het doet, in welke omstandigheden etc.
- Nagaan, of je er iets anders voor in de plaats kunt leren doen.
- Jezelf erop trainen bewust deze handeling uit te voeren, om daarna die handeling bewust niet meer te doen.
- iets op je wenkbrauwen smeren, waardoor ze bijvoorbeeld hard worden. Dan voelen ze anders dan anders en dat maakt je bewust van het feit, dat je "het weer doet".
- Hulp vragen aan mensen, die je vertrouwt en die vaak in je omgeving zijn, om je iedere keer als ze zien dat je het doet, te waarschuwen. Dat kan met een woord, of met een teken.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb alle puntjes al geprobeerd die je noemde. Het helpt een korte periode, maar zonder erbij stil te staan begin ik plots opnieuw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
....en waarschijnlijk als je wat spanning hebt, onzeker bent, stress hebt hè?
Dat zijn de momenten, dat oude gewoontes weer de kop opsteken en dat zijn dus de moeilijke momenten.
Dan begin je dus gewoon weer met de puntjes die ik noemde (en/of andere, die je bedacht hebt) en die je al gedaan hebt. In moeilijkere tijden JUIST doorzetten en doorgaan. Ze helpen!
Prijs jezelf iedere keer als je jezelf bewust bent dat je het weer doet en stopt, want dat bewust worden van de actie is gewoon heel erg belangrijk.
Succes!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik nog bedacht net DBiej: probeer ook na te gaan voor jezelf, wat je kunt doen aan je zenuwen, gespannenheid en angst. Ik las net je aanvulling hierboven. Als je die gevoelens kunt verminderen, dan neemt de behoefte om te wrijven ook af.
Klinkt als een vorm van trichotillomanie (zie de link). Hiervoor zijn verschillende behandelingen van medicijnen tot gedragstherapie. Misschien moet je je huisarts raadplegen wat voor jou de beste oplossing is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien kun je een tijdje een dun laagje vaseline op je wenkbrouwen aanbrengen, dan voel je meteen aan je vingers als je er weer aanzit, en is de kans dat je er kale plekken inwrijft kleiner omdat je merkt dat je eraan zit en omdat de vaseline je wenkbrouwen ook een beetje beschermt.

hoop dat je er iets aan hebt!