N.a.v de vraag van barlotje:Hoe kan het dat de ademhaling soms even lijkt te stoppen als je slaapt.

Ik zag dat nl ook eens bij mn zoontje.
Het was maar 1 x dat ik het zag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Klopt dat gebeurt... En dat komt omdat je minimaal zuurstof nodig hebt...

En zak je dieper dan stopt het even, kom je hoger dan hijg je of gaap je even...

Je ademt zo minimaal mogelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heet slaap apneu.
bij kinderen is de oorzaak vaak vergrote amandelen, en door deze weg te laten halen houdt het op.
Als het vaak voorkomt is het wel raadzaam om naar een huisarts te gaan en dit te laten onderzoeken.
Er zijn overigens op internet verschillende sites hierover te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn dat het niets om het lijf heeft, maar het kan ook een afwijking zijn die wellicht wat vaker voor komt. Zie hiervoor bijgaande link, die beschrijft onder elkaar een aantal mogelijkheden.
Een collega van mij had dit in ernstige vorm en die heeft een keer een ongeluk gehad omdat die een soort black-out kreeg tijdens het autorijden. Verder is het goed met hem afgelopen, maar dat is dank zij heel veel geluk geweest.

Als je merkt dat dit vaker voorkomt dan alleen maar die ene keer dat je het tot nu toe hebt gezien, kan je het best contact opnemen met een arts.
14 jaar geleden
Volgens mij komt zo'n "slaaphikje" voor tijdens een overgangsfase in de slaap, naar een diepe of ondiepe slaap. Of tijdens een emotioneel moment in de droom.

Het lijkt me iets voorbarig om van apneu te spreken, dit is veel serieuzer, en kan tot zuurstof gebrek in de hersenen leiden, dit komt ook niet eenmalig voor, maar gebeurt vaker, en gaat vaak gepaard met zwaar ademen, en snurken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het is niet verkeerd om iemand bedacht te maken op de gevaren van een eventuele apneu.
Om het in tijdig in de gaten te hebben kun je al een hoop narigheid voorkomen.
Wel een +je voor je antwoord.
Ademhaling wordt geregeld door het stikstof en zuurstof gehalte in het bloed. Zodra het stikstof gedaald is tot een bepaalde waarde geven de hersenen een prikkel af tot ademhaling. Dus tot dat moment was er nog voldoende zuurstof.
Een voorbeeld hiervan is het hyperventileren.
De persoon gaat te snel ademen met als gevolg dat dat de balans weg is. Laat je hem in een plastic zakje blazen dan gaat hij steeds meer zuurstofarm uitademing lucht en komt de zuurstof/stikstof balans weer in de normale waarden.