Mijn vriend is verdrietig omdat iemand overleden is. Hoe kan ik het beste over praten?

Mijn vriend en ik zijn voor het laats aan het wandelen en we gingen ergens zitten. Toen opeens moest hij huilen. Ik wist niet wat me overkwam. Hij zei dat hij zijn oom overleden was een paar maanden geleden, toen zei hij dat z'n oom veel voor hem betekende, daarna zei hij dat ik ook veel voor hem betekende en dat moest hij aan zijn oom denken. Ik probeerde hem te troosten. Ik gaf hem een schouderklopje en zei dat het goed is.

Hij heeft er wel vaker over zijn oom. Alleen hoe kan ik hem het beste over praten? We hebben al een maand samen. Ik hem nog nooit zo gezien.

Alvast heel erg bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral luisteren,dat is vaak belangrijker dan praten.
Laat iemand z'n verhaal doen,al is het 100x.
Heb ik met een vriendin gehad toen haar moeder overleden was.
Soms willen mensen het niet meer horen,maar het is zo belangrijk dat je begrip hebt als iemand blijft praten en huilen,dat is niet na een paar keer voorbij.

Het beste antwoord

Laat hem vertellen over zijn oom, vraag waarom hij zoveel betekende voor hem, wat ze samen deden.
Hij wil er over praten, help hem daarmee door wat vragen te stellen. Zeg dat je hem graag wil helpen met zijn verdriet maar dat je niet goed weet hoe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij vind het moeilijk over zij oom te praten. Hij komt moeilijk uit zijn woorden. Maar hij wil het toch zeggen. Ik kan hem ook niet goed volgen omdat hij struikelt over zijn woorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag het hem gewoon:
Wil je over hem praten, ik wil graag naar je luisteren, geeft niet als je niet uit je woorden komt, vertel het maar, ik wil je helpen bij je verdriet. Vertel wat je voelt, dat is àltijd goed.
Niet bang zijn iets verkeert te zeggen of doen, als je doet wat je gevoel je ingeeft is het goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nelly, prachtig. Zo recht uit je hart, beter had ik het niet kunnen verwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het heeft heel veel geholpen bedankt

Andere antwoorden (3)

Aangeven dat hij altijd bij je terecht kan en samen herinneringen ophalen..
Ook later nog.. rouwen zal je moeten om iets te kunnen verwerken..
sterkte samen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zeg hem dat je er voor hem bent en wees er ook voor hem! stel hem vragen over z'n oom toon interesse, vraag ook of hij het fijn vind om er over te praten. Ga ook iets leuks doen met hem, naar de film of zo of wat jullie dan ook leuk vinden om te doen, dan word hij een beetje afgeleid (:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een maand samen bent dan is je vriendschap of liefde heel pril. Het praten over een overleden persoon is dan erg heftig. Ik raad je aan geen vragen te stellen over die voor jouw onbekende oom. Je vriend mag vrijuit over deze oom praten maar als het onderwerp alleen over deze oom wordt dan neemt het alle tijd van jullie vriendschap of prille liefde in beslag. Mijn vader zei altijd soms is het beter dat je niets zegt dat je er bent is een troost en een afleiding. Je vriend moet het zelf verwerken want je bent geen hulpverlener die de perfecte vragen kan stellen...Je kunt wel vragen of jij de enige bent waar hij zo goed mee kan praten? Als dat zo is dan kan dit jullie relatie beïnvloeden want uit medelijden kan geen goede relatie verder gaan.