Hoe belangrijk is het om naar je intuitie te luisteren?

(en hoe belangrijk is intuitie in jouw leven?)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Hangt zeer sterk van het soort beslissing af.
Sommigen moet je helemaal nemen op basis van je intuïtie (welke trui trek ik aan, wat voor activiteit ga ik ondernemen), andere helemaal op basis van je verstand (zakelijke beslissingen, financiële besluiten), maar meestal is het een kwestie van beiden ; voelt het goed EN kan ik het verantwoorden.
Je kunt je intuïtie wel oefenen / ontwikkelen, door goed naar je gevoel te luisteren als je een verstandelijke beslissing neemt. Op den duur leer je dan vanzelf steeds meer (of juist minder) op je gevoel te vertrouwen.

Je kunt gevoelsmatige beslissnigen echter wel met je verstand nemen (neem ik kaas of hagelslag op brood, en dan beredeneren waarom), maar verstandelijke beslissingen kun je niet zuiver gevoelsmatig nemen. (Dat prachtige huis of die lieve hond moet je wel op allerlei manieren kunnen verantwoorden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is het allerbelangrijkste, en ik zeg je: Leer het weer opnieuw terug, je kon het, maar je hebt het verleerd...

En als je op de richtlijnen van een ander zeilt, dan komt er meteen verwarring... Alleen als je je eigen koers goed kent, is er weten...

Dus leer dat snel weer terug... Leer je intuïtie weer te vertrouwen, die ander heeft het van je afgepakt...

Triest, maar dat gebeurt met iedereen, dat is de erfzonde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan. Op persoonlijk gebied is je intuïtie een belangrijke factor.
Maar onderzoek heeft aangetoond, dat managers die beslissingen nemen op basis van hun intuïtie er meestal faliekant naast zitten.
14 jaar geleden
Heel belangrijk, maar samen met de rest (rede gevoel), wel gelijkwaardig.

Maar luisteren naar je intuïtie kan je leven redden, of dat van een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luisteren naar je intuïtie kan echter net zo goed het omgekeerde doen, hoor ! Het is zeker niet heilig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom is het ook gelijkwaardig aan de rede en het gevoel. Ik zie niets als heilig.
Het heeft lang geduurd voordat ik er echt op durfde te vertrouwen omdat ik niet zeker was van mezelf. Achteraf zag ik dan dat ik beter naar mijn gevoel had kunnen luisteren. Nu durf ik het wel en ben er keer op keer blij mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het erg belangrijk om naar mijn intuitie te luisteren en ik doe dit dan ook bijna altijd (uitzonderingen daargelaten). Je intuitie is er niet voor niets, het helpt je bij het maken van de juiste beslissing / actie. Het heeft mij in ieder geval nog nooit in de steek gelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet altijd naar je intuitie luisteren, maar je hoeft niet altijd te doen wat zij zegt...
14 jaar geleden
In principe denk ik een van de belangrijkste dingen om naar te luisteren, mits je geleerd hebt om op je intuitie te vertrouwen....