Ik heb wel begrepen dat iemand die probeert te gaan slapen met de radio aan of een mp3 of iets, onrustiger slaapt en minder goed uitrust als wanneer er geen muziek aan staat.

Vanaf dat moment slaap ik niet meer met de radio aan of de mp3 speler op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee ; niks.

Geluiden kunnen wel doordringen in je hoofd als je slaapt, maar daar zul je dan in de regel wakker van worden. Als de muziek precies op tijd stopt echter, is het moeilijk te zeggen WAAR je nu wakker van bent geworden. Muziek kan doordringen in een droom en daar zelfs een rol in spelen, maar net als de rest van de droom zal de herinnering in mum van tijd verdwijnen.

Met name in de jaren 70 is hier veel mee geëxperimenteerd, toen het verhaal de ronde deed dat je snel en efficiënt kon leren als je bandjes met de leerstof zachtjes afdraaide onder je kussen. Helaas bleek het effect vergelijkbaar met het onder je kussen leggen van een boek : niks, nakkes, nada.

(Sorry voor de waardeloze bron, maar ik kan hier lastig boeken en tijdschriften plaatsen ;) - ik zoek nog een betere voor je).

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog even ten overvloedde : geluiden die daadwerkelijk tot je doordringen 's nachts, zullen vooral en met name je slaap verstoren en de slaapkwaliteit verslechteren. Dat heeft juist een negatief effect op het leerproces. Slapen met muziek aan is dus altijd onverstandig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
corzijlstra
11 jaar geleden
Er zijn ook muziekjes waarin mensen gestimuleerd zouden worden om in slaap te vallen.
Verder zijn er mensen, die tijdens een popconcert vast kunnen slapen. Is dat verkeerd?
Verder heb ik wel eens mijzelf op de film gezet terwijl ik in de stoel sliep. Op een gegeven moment hoorde ik de telefoon ca 2 keer rinkelen. En toen hield het op. Voor mijzelf had ik niet het idee dat ik geslapen had. Maar toen ik de film terug zag, was duidelijk te zien dat ik sliep. De telefoon had verschillende rinkels gegeven. Pas op het eind van die rinkels werd ik wakker. Hoe kan het, dat ik niet direct wakker werd van die eerste rinkels? De laatste waren niet harder dan de eerste. Is het geluid van die eerste toch doorgedrongen in het onderbewustzijn? En als iemand wakker wordt van een harde oudejaarsknal, is hij/zij dan er altijd bewust van dat hij/zij wakker werd van die knal? Als het wakker worden seconden later geschiedde was de knal al over.
Geluiden dringen wel degelijk door, maar je filtert de meeste geluiden weg. Anders zou je continu wakker worden. Maar een moeder wier kind huilt, wordt wel wakker.
Als jij in het deel van je slaap waarin je gaat dromen, geluiden hoort, kan het zijn dat die een rol gaan spelen in je droom.
Dus ja, je kunt geluiden waarnemen, en daar zelfs iets mee doen (wakker worden, of er over dromen), maar het is niet zo dat het 'blijft hangen', in elk geval niet meer of minder dan alles dat je bewust meekrijgt. Misschien wordt het wel ergens opgeslagen, maar dan op een soort grote rommelzolder waar je het niet meer terug kunt vinden - net zoals je van je bewuste leven wel herinneringen hebt, maar niet alles van seconde tot seconde nog weet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
corzijlstra
11 jaar geleden
Waarom wordt de moeder van een huilend kind wakker juist van dat geluid, terwijl ze mogelijk door blijft slapen bij nog hardere geluiden?
Verder zie mijn reactie op het antwoord van Marleen.
corzijlstra
11 jaar geleden
Dat van je zoontje is mij niet helemaal duidelijk. Luisterde hij naar gesprekken terwijl hij sliep? Hoe kan dat?
Kan het zijn, dat de moeder wakker wordt van haar huilend kind, omdat zij die in haar buik heeft gehad? En wordt een vrouw ook wakker van haar huilende geadopteerde kind, als zij nooit een kind in haar buik heeft gehad?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
corzijlstra: op je laatste vragen kan ik als geadopteerde wel antwoord geven. Mijn moeder sliep met oordoppen in, omdat ze anders niet kon slapen door het gesnurk van mijn vader. Maar als ik 's nachts wakker werd (ook toen ik allang de babyhuilfase voorbij was), hoorde ze dat. Moedergevoel is niet gebonden aan genetica, en heeft dus niets te maken met het kind wel of niet in je buik gehad hebben.