Daarvoor moeten we even naar de ogen kijken.
Om de ogen vochtig te houden en van voedingstoffen te voorzien, wordt er traanvocht geproduceerd. Dit vocht moet ook weer weg kunnen en ververst worden.
Voor de afvoer van dat vocht hebben we een systeem en dat systeem is een buisje. Dit buisje heet het "van-je-oog-naar-je-neus-buisje" alleen is daar natuurlijk een mooie Latijnse naam voor, ofwel de "ductus nasolacrimalis".
Al het vocht dat voor je oog gemaakt wordt, komt dus langs je neus en hoe meer het is, hoe meer je het merkt.Bij normale hoeveelheden merk je er eigenlijk niets van, maar bij een flinke huilbui, een verkoudheid of extreme milieus (droog of koud weer ed), wordt er meer traanvocht aangemaakt met als gevolg een loopneus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je lichaam bestaat voor 70% uit water. Genoeg voorraad zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit je neus natuurlijk! Uit je slijmvliezen in je neus welteverstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En uit je voorhoofdholtes en bijholtes....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt uit je lijf. Je slijmvliezen in je luchtwegen scheiden dit vocht af. Daarom is het ook belangrijk dat je voldoende drinkt als je erg verkouden bent omdat je meer vocht kwijt raakt dan wanneer je niet verkouden bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt allemaal uit de kraan...