Welke indicatie heb je nodig om in aanmerking te komen voor een gehandicaptenparkeerkaart?

Wat zijn de criteria waaraan je minimaal moet voldoen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Dat hangt er vanaf of je een bestuurderskaart (B) of een passagierskaart (P) aanvraagt. Met andere woorden: of je zelf rijdt of niet.

De criteria voor een bestuurderskaart zijn namelijk minder streng dan die voor een passagierskaart. Voor een bestuurderskaart geldt dat je in aanmerking komt als je in redelijkheid, met de gangbare loophulpmiddelen, niet meer dan 100 meter te voet kunt afleggen.

Voor een passagierskaart geldt daarbij ook nog dat je voor het afleggen van die afstand continu begeleiding nodig moet hebben. Het moet dus nodig zijn dat degene die jou ergens heenbrengt, jou ook bijvoorbeeld ondersteunt of begeleidt tot aan de deur. Het idee daarachter is dat ook als je bijvoorbeeld maar 30 meter kunt lopen, iemand die jou brengt je voor de deur kan afzetten om vervolgens de auto te gaan parkeren. Vandaar dat de criteria voor een bestuurderskaart iets minder streng zijn, omdat je dan zélf die auto moet kunnen parkeren.

Verder geldt voor beide kaarten dat je er ook voor in aanmerking komt als je volledig rolstoelafhankelijk bent, dus als je niet naar de achterkant van de auto kunt lopen om daar in je rolstoel te stappen. Dat "volledig rolstoelafhankelijk" is in mijn ervaring wel een beetje een rekbaar begrip trouwens.

Dit zijn de criteria zoals ze gelden in Nederland, in België en andere omliggende landen is het weer anders. Je aanvraag wordt beoordeeld door een onafhankelijk arts . Dus niet je eigen huisarts, of eigen specialist, maar een arts die de gemeente aanwijst. Vaak is dat een GGD-arts, maar soms huurt de gemeente daarvoor het CIZ of een extern adviesbureau (zoals Argonaut, of andere bureautjes) voor in. Er geldt een eigen bijdrage voor de beoordeling die kan oplopen tot zo'n 150 euro, afhankelijk van de gemeente waar je in woont.

Toegevoegd na 2 minuten:
Die criteria kun je vinden op diverse sites trouwens, de wettekst (laten we even teruggaan naar de oorspronkelijke bron, er wordt namelijk best wat onzin over geschreven door mensen) vind je hieronder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

in redelijkheid niet meer dan honderd meter te voet kan overbruggen.

http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=1001670
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correct antwoord, nutteloze min. +
Uit ervaring in mijn omgeving: een goeie relatie met je huisarts, en een aandoening die het lopen moeilijk maakt zoals hart, heup of voetproblemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit de link van freekfluweel maak ik op dat het niet altijd je eigen huisarts is die een keuring doet. U bent medisch gekeurd door een daartoe aangewezen arts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag niet gekeurd worden door je eigen huisarts dus die relatie heeft er niets mee van doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigen huisarts heeft er inderdaad helemaal niets mee van doen. Hooguit kan er informatie worden opgevraagd door de beoordelend arts bij je eigen huisarts, maar de regels zijn duidelijk, en daar heeft je relatie met je huisarts écht geen invloed op. Ik vraag me dan af: uit welke ervaring spreek je? Hoeveel mensen ken je met een GPK, en hoe goed ken je die mensen? Het klinkt namelijk alsof je zomaar een aanname doet op basis van één persoon die jij blijkbaar geen parkeerkaart 'gunt' ofzo.
volgens mij is de belangrijkste criteria vergeten namelijk deze:
d. bestuurders en passagiers van motorvoertuigen op meer dan twee wielen en van brommobielen, andere dan bedoeld onder a en b, die ten gevolge van een aandoening of gebrek aantoonbare ernstige beperkingen, andere dan loopbeperkingen hebben;