Wanneer noem je iets aanstellen?

Bijvoorbeeld met pijn. Ik dacht zolang je er nog mee kan functioneren is het aanstellerij. Maar is dat wel zo?
Ik wil weten wanneer iets aanstellen is en wanneer iets van aanstellen naar iets serieuzer gaat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
met een gebroken been kun je nog functioneren op een kantoorbaan, stel je je dan aan?

Het beste antwoord

Zoals je zelf zegt noem je iets aanstellen als jij het gedrag van de ander overdreven vindt. Het is dus een zeer rekbaar begrip want vermits iedereen een andere fysieke, psychische én emotionele pijngrens heeft valt het niet altijd even makkelijk te bepalen of die ander nu werkelijk zoveel pijn ervaart dan wel extra aandacht wenst te trekken.

Het kan dus zijn dat iemand zich ogenschijnlijk aanstelt omdat die vanwege een eenvoudige duw begint te huilen of te kermen doch het is niet altijd vanwege de fysieke pijn dat iemand huilt, het kan evengoed zijn dat iemand psychisch of emotioneel aan diens limiet zat en dat merk je niet altijd op. Zelfs de zogenaamde aansteller in kwestie is zich daar niet altijd van bewust dat er andere factoren meespelen voor het verdragen van eender welk fysiek ongemak. Indien jij dan een minder gevoelig iemand bent dan kan jij dat absoluut niet begrijpen omdat jij die ervaring van emotionele overgevoeligheid niet hebt, begrijp je?

Ik heb ooit een partner gehad die er van uit ging dat ik me aanstelde zolang mijn koorts en pijn mij niet in het ziekenhuis deed belanden. Zelfs toen de dokter hem vertelde dat ik duidelijk verging van de pijn toen zei die tegen de dokter dat ik een komediante was. De dokter legde hem uit dat ik wel degelijk verzorging via extra medicatie nodig had. 'Jaja' zei hij maar toen de dokter weg was weigerde hij naar de apotheker te gaan, ik moest maar zelf gaan. Vermits ik de pijn met tussenpozen bijna niet meer kon verdragen ben ik zelf de deur uitgegaan en pas toen ik honderd meter verder op de stoep in elkaar zakte en lijkbleek bleef liggen zag hij in dat ik werkelijk aan mijn limiet was.

Het is dus niet altijd even makkelijk om in te schatten waar de grens tussen aanstellen en 'ernst' ligt. Wat ik wel heb gemerkt dat ik steeds minder ziek werd naargelang ik mezelf mentaal heb versterkt. Toen werd mijn emotionele weerwaarheid vanzelf sterker en toen trok ik ook minder ongewenste kwaaltjes aan.

Er is dus wel degelijk een verband tussen jezelf (bewust of onbewust) 'flauw' opstellen en het overkomen als aansteller.

Dus zelfs als je het gevoel hebt dat iemand zich aanstelt dan nog zou ik aanraden om er begripvol mee om te gaan omdat je dan te maken hebt met iemand die met bepaalde emoties of andere prikkels (interne of externe) geen blijf weet.

Groetjes en fijne avond nog!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord.
Ik hoop dat je man je daarna wel gewoon heeft laten rusten en medicijnen heeft gegeven.
Ik probeer er begripvol mee om te gaan, het lukt ook wel maar toch voel ik een kleine irritatie vanbinnen.
Komt wel goed. Bedankt!

Andere antwoorden (3)

je noemt iets aanstellen als je bijvoorbeeld bang bent voor iets wat geen vlieg kwaad doet.
Bijvoorbeeld een spin (in dit geval doet hij WEL een vlieg kwaad, maarja)
al kan ik me wel voorstellen dat je dan een beetje bang bent, want een spin heeft enge poten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanstellerij heet het als je (erg) overdrijft.

Bijvoorbeeld meisjes/kinderen kunnen erg aanstellerig gillen als er iets gebeurt of als ze ergens (zogenaamd) van schrikken.

Aanstellerij is eigenlijk een reactie ergens op die gegeven wordt om aandacht te trekken !

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je dan de link wilt leggen met pijn: als een kind ergens pijn heeft kan het (van de schrik) huilen en als mamma dan een kusje op de pijnlijke plek geeft, is het over.

(Het klinkt erg onaardig om dit aanstellerij te noemen, het zijn nog maar kinderen, maar in feite is het dat wél.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is aanstellen als je er overdreven aandacht aan geeft, maar de last die je er in werkelijkheid van hebt lang niet zo erg is als dat je aan anderen doet suggereren. Wat betreft pijn kan je dat niet vastleggen wanneer het aanstellen is. Maar neem bijvoorbeeld een kind wat gevallen is en z'n knie een beetje geschaafd heeft. Dat kan luidkeels huilend en jengelend naar z'n moeder rennen, of het kan vrolijk doorspelen.
Amadea