kan geluid behalve aan je oren nog meer pijn veroorzaken?

Bijvoorbeeld, het geluid van een stofzuiger laat mijn mond en bij mn tanden(tandvlees) pijndoen. Kan dit of ben ik rijp voor het gesticht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
HeerVoldemort
12 jaar geleden
"Kan dit of ben ik rijp voor het gesticht?" Lol :-D tuurlijk kan dit, jij constateert het toch zelf.
Ik heb daar wel meer van gehoord, dus nee, je hoeft niet naar het gesticht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vloeken en uitschelden zijn ook geluiden en die veroorzaken (niet altijd) psychische pijn.

Antwoorden (4)

Oh nee, ik ken wel meer voorbeelden. Denk aan de rillingen die sommige mensen krijgen van het halen van een paar nagels over een schoolbord. En een beat of erg harde muziek doet bij mij pijn in m'n gewrichten, vanwege de trillingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van het bas geluid, bij een pop concert, er zijn mensen die lekker voor of op de boxen hangen en spontaan een klaplong krijgen.
Verder zijn er ook al wapens die met geluid golven werken.
Dus ja dat kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan!
Bij een zware bas, bij het staan naast luidsprekers met harde muziek of bij een popconcert krijg ik maagpijn en hoofdpijn.
Laat dat gesticht dus maar voor wat het is ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle voorwerpen en alle materialen hebben een bepaalde trillingsfrequentie. Dat betekent dat wanneer andere stoffen in de directe omgeving op die speciale frequentie trillen, dat voorwerp of dat materiaal mee gaat trillen. Zo had ik ooit een auto die ergens tussen de 115 en 120 km/u zo ging trillen dat de hele auto vreselijk begon te zoemen. Reed ik enkele kilometers sneller of langzamer, dan was er niks aan de hand.
Datzelfde gaat ook voor je lichaam: bepaalde onderdelen daarvan kunnen op een bepaalde frequentie mee gaan trillen. Ik meen dat dit principe zelfs gebruikt wordt in de geneeskunde.
In sommige gevallen kun je dat meetrillen als zeer vervelend ervaren, of zelfs als pijnlijk. Er is op zich niet veel aan te doen, maar je kunt wel proberen om die frequentie te vermijden. Ga bijvoorbeeld eens op zoek naar een stofzuiger met een veel hoger of lager toerental. Het geluid zal dan ook een andere frequentie krijgen en misschien heb je dan minder last.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik vergat nog een andere mogelijkheid:
stel je voor dat je bijvoorbeeld ooit bij de tandarts bent behandeld en daar vreselijke pijn van kreeg aan je tandvlees. Het geluid van die behandeling klonk als het geluid van jouw stofzuiger. Dan is het mogelijk dat jouw hersens dat geluid hebben gekoppeld aan die pijn en dat je bij het horen van dat geluid die pijn weer ervaart.
In dat geval ben je niet rijp voor het gesticht maar zijn er eenvoudige therapieën waarbij je leert om die associatie te ontkoppelen. Daarbij hoeft echt niet jouw hele hebben en houwen ontrafeld te worden, de therapie beperkt zich tot deze "ontkoppeling".
Als je denkt dat de oorzaak van de pijn op dit terrein ligt, kun je er eens over praten met je huisarts, die kan je verder verwijzen.