Nee. In heel gevallen niet, juist het tegenovergestelde.
Het advies WWJD en het opvolgen daarvan wordt helaas niet door iedereen met open armen ontvangen. Je moet als overtuigd Christen soms (vrijwillig!) keuzes maken waar je jezelf niet altijd even geliefd mee maakt.

In tegenstelling tot wat heel veel mensen denken is Christen-zijn niet makkelijk, zo van "God doet het wel voor mij" en ik zie wel waar het schip strand.

Het is een kwestie van bewuste keuzes maken die niet altijd door iedereen in jouw omgeving gewaardeerd wordt. Nu kun je je daar natuurlijk iets van aantrekken, maar er spelen ook meer factoren mee w.o. opgroeiende kids in huis, je sociale contacten etc.

Vooral dat laatste kan zèker stressvermeerderend zijn ipv stressverminderend.

Dus ik vindt de toepassing van Bijbelse principes soms allesbehalve stressverminderend.

Daarentegen krijg ik er wel heel veel voor terug, maar je moet daar toch echt wel je balans in zien te vinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, en ik ben regelmatig nog steeds zoekende...

Toegevoegd na 35 minuten:
iets = niets :-/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

zoals eert uw vader en moeder?

Voor mij wel, dat geeft mij veel rust, en het idee dat ik dingen goed doe.
voor de medemens en in de ogen van God.

Maar dat is maar een mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minkukel!
Er is wel eens onderzoek gedaan naar welke landen het meest stressvolle bestaan kennen...

Dat zijn:

Stress Ranking – Country - Score
1 South Africa 80.0
2 USA 56.0
3 Australia 51.0
4 Southern Cyprus 50.6
5 Canada 50.4
6 Italy 49.4
7 Spain 48.4
8 New Zealand 47.8
9 France 44.4
10 Germany 41.8

Het valt op dat het allemaal 'Christelijke' landen betreft.

Dus, nee, het toepassen van 'bijbelse principes' (wat dat ook moge zijn) lijkt geen enkele vermindering van stress op te leveren, anders stonden de meest christelijke landen immers onderaan deze lijst... (trouwens, een land als Frankrijk is veel minder christelijk als de USA en er heerst minder stress in Frankrijk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want die bijbelse principes zijn vervallen tot een moraal en een dogmatiek die veelal voorgeschreven wordt door de kerk. Zeer strees-verhogend!

Als je leeft naar de principes van de bijbel is het een leven niet naar de wetten en normen, maar vanuit de liefde van God. Strees-verlagend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mooi gezegd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier kan ik het als militant atheist misschien mee eens zijn. Hoogste lof :-))
Dat ligt eraan welke bijbelse principes je zou toepassen.

Ik kan me voorstellen dat je als ouder minder stress zal hebben als je voorkomt dat je dochter zich prostitueert (Leviticus 19:20). Als je daarentegen van mening bent dat je je oog uit je hoofd moet snijden, omdat er een mooie vrouw langsloopt, kan ik me voorstellen dat dit juist stress veroorzaakt (Mattheüs 5:27-30).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leef vanuit je innerlijke wijsheid. Dan zul je ontdekken dat je niets ander wilt dan liefde en goedheid verspreiden.
Als je vanuit een dogmatiek gaat leven, wordt het een verstandskwestie.
En vanuit die verstandskwestie zul je nooit de geheimen leren ontdekken vanuit het geloof.