Waarom kunnen sommige mensen zo goed talen leren?

Ik vroeg me dit af omdat ik by mij op school de enige ven die 5 talen beheerst ( Nederlands, Engels, Spaans, Russisch, Arabisch) ik dit wel gezond of heb ik en ander mensen er gewoon een goede aanleg voor. Ik vindt talen echt ook super boeiend.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommigen hebben nu eenmaal aanleg voor talen, anderen voor wetenschappen bijvoorbeeld wiskunde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de week zag ik een programma met Ivo Niehe met een jongen van 20 die 11 talen beheerst. Gewoon een talent (de één kan goed voetballen, de ander is goed in wiskunde en jij in talen). Ik vind het altijd wel zielig dat mensen praten over buitenlanders die hier al lang wonen en nog moeite hebben met de taal. Alsof iedereen dat maar makkelijk moet vinden/kunnen.

Antwoorden (4)

Het is net waar je goed in bent, de een kan wiskunde, de andere economie en weer een ander weer talen ;)
Jij bent dus duidelijk heel goed in talen, heel knap vind ik het hoor, dat je 5 talen beheerst :)
Maak gebruik van je talent ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een aanleg. Vaak is iemand óf goed in ruimtelijke oriëntatie (rekenen, bouwen,handelen etc) óf blinkt uit in alles wat met taal te maken heeft.
Dat heeft te maken met de bouw van de hersenen. Aan de linkerkant zetelt voornamelijk de taalvaardigheden, terwijl de rechterhemisfeer meer de ruimtelijke capaciteiten herbergt.
Eén van de twee hersenhelften is meestal dominant; bij jou zal dat wel de linkerhemisfeer zijn.
Daarnaast zijn natuurlijk ook nog een aantal omgevingsfactoren van invloed: kom je uit een taalrijke omgeving (tweetaligheid, dialect, veel reizen etc.) dan versterkt dat de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag! al wilde ik het altijd eens stellen want ik ben juist andersom in talen, naar mijn eigen gevoel, maar ik spreek wel drie talen en een daarvan ook arabisch.
ik denk het heeft ook veel te maken met je persoonlijkheid, als je extraverte mensen vergelijkt met hun tegengestelde genoten dan zijn ze vlotter en veel meer doen met comminicatie. Persoonlijk hou ik niet echt van communicatie en daardoor spreek je minder natuurlijk, ervaar en leer je ook minder. Teneinde talen beheersen is niets anders dan communicatie eigenlijk
maar zeer knap van je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof niet dat een extravert persoon gemiddeld veel beter zou zijn in talen dan een introvert persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik geloof het wel! hoe meer je communiceert hoe meer je eigen fouten in de taal ontdekt en door te blijven communiceren kun je dat fouten herstellen en je verbeteren in de taal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Introverte mensen kunnen prima communiceren hoor, ze zijn alleen een heel stuk minder uitbundig op feestjes en in de klas enzo. Twee introverte mensen kunnen de hele dag kletsen met elkaar en op hun hobby ofzo. Je hebt een verkeerd beeld van introvert en extravert. Introverte mensen in het internettijdperk komen echt wel aan hun trekken en vroeger schreven ze een brief. Verder moet je nog steeds mensen tegen komen die die taal spreken. Zet een introvert persoon in het buitenland en die zal wat meer moeite hebben om contact te leggen maar praten moet die persoon nog steeds. Verder leert de introverte meer van luisteren en kan zo net zoveel oppikken.
Ik heb mijzelf 9 talen leren spreken. Merk nu ik ouder wordt het moeilijker gaat. Mijn truc is dat ik ze altijd 's avonds - 's nachts leerde. Ik zette een cd-tje op autoreverse op en ging slapen. Ik merkte dat de taal dan veel beter in mijn hoofd zat en ook als ik mijn boeken doornam. Als je de kans krijgt,ga in het buitenland wonen specialiseer je dan in de taal. Zorg ook dat je diploma's haalt want werkgevers zijn rare wezens. Ze willen dat je native spreekt en diploma's hebt. Dus echt zo goed als de mensen die in het land wonen. Zorg ook dat je mensen hebt die je ondersteunen. Zoek mensen die je positieve energie geven. Zorg ook dat je leraren vindt die je kunnen helpen en helemaal achter je staan om het nog beter te laten worden. Ik heb helaas nooit de kans gehad. Ik was dom en stom. Zowel mijn vader als mijn leraren zeiden dat dagelijks tegen me,daardoor heb ik nooit de kans gekregen.

Probeer er je beroep van te maken,als het je lukt. Zorg dat je er plezier in blijft houden. En hou je taal bij. Lees zoveel mogelijk. Op internet zijn er veel mogelijkheden voor je. Maak vrienden met mensen die ook de taal beheersen. Creëer je kansen en laat niemand je dromen afpakken. Succes.