Ik heb nu 1 jaar gerookt en wil stoppen. Zal ik aankomen zonder dat ik ongezonde dingen eet?

Ik heb gelezen dat als je een langere tijd gerookt hebt (5jaar of langer)en je stoppen wil, dat je aankomt omdat je stofwisseling weer vertraagd. Is dit na 1 jaar roken ook zo het geval of heb ik nog geluk? Ik ben namelijk niet van plan om te gaan snaaien, maar om door te blijven sporten en gezond te eten. Dat doe ik nu ook.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Om je toch over die streep te halen om te stoppen met roken zijn hier een aantal tips die voorkomen dat je zult aankomen als je gaat stoppen met roken.

1.Ga extra sporten. Het liefst elke dag. Stoppen met roken vertraagt de stofwisseling maar sporten versnelt de stofwisseling. Zo compenseer je dit en blijft je lichaam ongeveer op hetzelfde niveau qua stofwisseling. Daarnaast voel je je fit en gezond na het sporten en heb je veel minder behoefte aan sigaretten. Als je na het sporten erge honger hebt, drink dan voldoende en eet bijvoorbeeld een schaaltje yoghurt of een stuk fruit.
2.Zorg ervoor dat je altijd suikervrije kauwgum op zak hebt. Wissel de mintsmaken af met suikervrije fruitkauwgom.
3.Poets regelmatig je tanden, je merkt dan hoe lekker het is om een frisse mond en adem te hebben. Je hebt daardoor minder snel trek in zoetigheid en ook de verleiding tot het nemen van een sigaret wordt daardoor kleiner.
4.Elimineer alle ongezonde producten uit je huis en sla gezonde snacks in. Koop veel fruit, bijvoorbeeld mandarijnen. Doordat je even met iets anders bezig bent, het pellen van de mandarijn, geef je jezelf een rustmoment, wat je eigenlijk ook doet wanneer je een sigaret rookt. Mandarijnen bevatten weinig kilocalorieën en zijn erg gezond. Ook gezonde tussendoortjes als rijstwafels, liga evergreen, en drinkbouillons zijn een must om in huis te hebben. Ze zijn mager waardoor je niet snel aan zult komen.
5.Als je heel veel trek hebt in een sigaret ga dan niet eten maar kies iets anders als afleiding. Ga bijvoorbeeld snel even een blokje om om een luchtje te scheppen of sms of bel even een vriend(in). Bedenk van te voren iets wat jij wilt doen om voor afleiding te zorgen. Even een bepaald muziekje opzetten kan bijvoorbeeld ook helpen.
6.Een stressbal kan ervoor zorgen dat je je energie kwijt kunt. Je eet dan niet extra, je steekt geen sigaret op, maar je knijpt gewoon zo hard als je maar wilt in die stressbal.
7.Pas op met alcohol. Door alcohol te drinken krijg je ten eerste veel kilocalorieën binnen, je krijgt er honger van en je zult extra behoefte hebben aan een sigaret. Want bij alcohol ‘hoort natuurlijk een sigaret’. Ga pas alcohol drinken op het moment dat je heel sterk bent en weet dat je het kunt weerstaan.
8.Geef je lichaam de tijd om te wennen aan het stoppen met roken en het afvallen/niet aankomen. Het is lastig dus stel jezelf niet teveel eisen.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.sochicken.nl/lichaam/stoppen_met_roken_en_niet_aankomen_10_tips.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Proficiat !!!

Als je stopt met roken kom je wel een paar kilo's aan
Stoppen na een jaar heeft minder effect wat het aankomen betreft, omdat het lichaam nog niet totaal
"doorgerookt" is.
Sporten en gezond eten is heel belangrijk, en ook al kom
je een een kilootje aan, weegt niet op tegen de ziektes
welke je van het roken kunt krijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Mijn ervaring: vertel tegen iedereen die het maar horen
wil dat je gestopt bent met roken!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nicotine is een stimulerende stof. Het klopt dus dat je stofwisseling er iets sneller door werkt. Ook als je korte tijd gerookt hebt is er een kans dat je iets aankomt nadat je stopt. Die gewichtstoename is maar twee à drie kilo, dus daar hoef je het stoppen niet voor te laten. Mensen die meer aankomen hebben er doorgaans voor gekozen om meer te gaan eten, min of meer bewust. Het is dus belangrijk om wel bewust met eten om te gaan, om te beginnen met drie volwaardige hoofdmaaltijden. Heb je tussendoor een keer trek dan kun je beter iets nemen dat voedt dan caloriearme dingen waarvan je door kunt blijven eten. Neem liever een handje nootjes of iets dergelijks.