Hoe doen blinde mensen hun boodschappen?

Naar aanleiding van een reactie op mijn vraag over de bobbeltjes op glazen potten van gisteravond, kwam vanmorgen deze vraag in me op. Kunnen blinde mensen zelfstandig boodschappen doen? Dit is uiteraard niet kleinerend of beledigend bedoelt, maar ik heb bijvoorbeeld nog nooit een etiket met braille-aanduidingen gezien en ben daarom juist benieuwd hoe dit in de praktijk in zijn werk gaat. Misschien zijn er hier ervaringsdeskundigen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (6)

Bij mij in de buurtsuper, helpt een van de medewerkers...
samen lopen ze dan door de winkel alles opzoeken...
En hij zegt dan de mogelijkheden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn oom was blind, en hij ging naar een voor hem bekende winkel met zijn geleidehond. Vervolgens vroeg hij daar hulp aan de winkelbediendes. Ging altijd prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een blinde meneer of mevrouw IEDER potje in de winkel vast moest houden om te kijken wat voor product het was.. zou dat toch erg onhandig zijn. Om de zoveel tijd word het hele assortiment omgebouwd en staan producten weer ergens anders. Laat staan dat producten uit schappen kunnen vallen.

Dus inderdaad, loopt winkelpersoneel mee en kijkt wat er op het boodschappenlijstje staat of wat de persoon wilt hebben. ik laadde het dan ook altijd nog netjes in hun koffertje of tas die ze bij hadden, scheelt voor hun ook weer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik werk bij de AH en heb een paar keer meegemaakt dat een blinde gewoon met zijn blindegeleide hond door de winkel ging en dat werknemers hem hielpen met spullen in zijn mandje te doen. ik vind het wel vet hoor hoedie honden zo iemand kunnen helpen. als ik blind was zou ik daar erg blij mee zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben blind, alle bovenstaande antwoorden zijn juist, wij gaan gewoon naar de winkel en krijgen hulp van een medewerker van de supermarkt, ik maak eerst op mijn computer een boodschappenlijstje en print dat vervolgens uit. Thuis helpt iemand mij de pakjes en zakjes te brailleren, daarvoor heb ik een braille lettertang, dan worden de woorden op een stukje tape in braille gezet, wat vervolgens op de verpakking wordt geplakt, daar kunnen ook gebruiksaanwijzingen aan worden toegevoegd. Het is echter niet waar dat nergens op de verpakkingen al het brailleschrift staat, op veel medicijnen en verzorgingsproducten ( douchecreme, deo en shampoo) staat dit al wel. Als je meer wil weten, vraag het maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan, overigens heb ik wel afspraken gemaakt met de winkels waar ik regelmatig kom, op welk tijdstip ik het beste kan komen, zodat er wel iemand is die tijd heeft om mee te lopen, de folders krijg ik ook in tekst, zonder de plaatjes toegestuurd via een blindenforum.
Ritsuka
12 jaar geleden
Dat is handig, ook die folders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad de tekst wordt voorgelezen en ik lees mee met een braillebalk, een soort toetsenbord onder mijn normale toetsenbord, waar de braillepuntjes in omhoog komen.
Goeie Vraag ja, een vriendin van mij is sinds een operatie héél erg slechtziend.
Zij zou in aanmerking komen voor een geleidehond, maar wil niet.
Doet behalve het huishouden en de administratie alles zelf, dus ook de boodschappen.
Met een blindegeleidestok en een kar gaat ze de winkel in en als er een probleem is, wordt ze onmiddellijk geholpen door zeer behulpzaam personeel (AH/MCD: dank je wel).

Natuurlijk gaan dingen wel eens mis, maar zij is een zeer positief instelde vrouw en maakt er geen probleem van...

Toegevoegd na 1 uur:
Zij gaat met de metro de stad in en loopt met stok, dus herkenbaar voor verkeer, de haar al decennia lang bekende route naar de Bijenkorf, of een andere halte waarvoor zij moet overstappen, naar de schoonheids-specialiste en aansluitend bezoekt zij een winkel waar zij een paar boodschappen doet en dan via een andere route terug naar de metro.
Zij is zelfstandig, gelukkig en daar gaat het om...