Hoe kan het dat vrouwen elkaar "aansteken" als ze ongesteld zijn??

Ik woon in een echt vrouwenhuis, wij zijn met z'n 3e en twee van mijn vriendinnen met allebei een dochter komen zeer veel bij mij over de vloer.
Als een van ons ongesteld is volgt de rest in no-time.
Als een van ons haar cyclus heeft doorbroken, (door voor de vacatie bijvoorbeeld de pil te slikken) Draait het na het stoppen van de pil weer heel rap bij naar de cyclus van de rest...HOE KAN DAT?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Hallo ! Ik kan je helpen met je vraag. Aan de universiteit heb ik namelijk het vak biologische antropologie. Hier hebben we geleerd dat wanneer een vrouw ongesteld is produceert ze een hormoon namelijk feromoon. Wanneer een andere vrouw in contact komt met dit feromoon dan wordt zij ook ongesteld. De reden hiervoor kan men vinden in de evolutie. Namelijk wanneer men samen ongesteld is, dan is men ook op hetzelfde moment vruchtbaar en kan men dus op het zelfde moment zwanger zijn. Hierdoor kunnen vrouwen die samenleven voor elkaars baby zorgen.( men kan dan borstvoeding aan de andere kinderen geven) Dit geeft meer kans op overleving van de nakomelingen. Het is misschien niet het antwoord dat je verwacht had, maar het is een biologische uitleg. ( Ik hoop dat het allemaal klopt wat ik zeg :)). Veel succes nog met je vraag!
Groeten
Frédérique
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou logisch zijn als je menstruatie maar eens per jaar is, en je dus ook maar eens per jaar zwanger kunt worden. Bij mensen is het zo vaak en kun je elke maand weer zwanger worden en kun je gewoon borstvoeding aan een baby geven als jouw kind al wat ouder is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je al zwanger bent dan heb je je regels ook niet meer (heel het jaar...) Ik zeg alleen maar wat ik geleerd heb. Ik zie hier nergens een ander antwoord, waarin staat waarom vrouwen samen ongesteld zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die evolutionistische verklaring gaat niet op.
Als je het statistisch bekijkt is dat wel te begrijpen.
Bij evolutie gaat het om reproductief succes. Hoe groot is nou de kans dat baby's een veel grotere overlevingskans hebben als de moeders tegelijk ongesteld zijn als je het zou vergelijken met de situatie waar de moeders niet precies tegelijk ongesteld zijn(gemiddeld een halve maand verschil)?
Bij gedrag en feromonen die effect hebben op mannen gaat zo'n vergelijking wel op, omdat dat de kans op zwangerschap beïnvloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien dat het effect op mannen groter is als alle vrouwen in een groep tegelijk feromonen afgeven.
Misschien dat het een voordeel was om tegelijk te lopen met de dominante vrouw in een groep.
Dus via die wegen toch een evolutionaire verklaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies I3mand, jij begrijpt wat ik bedoel maar de gast hier totaal niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg niet dat mijn uitleg volledig correct is, dus ik zal de bron geven. http://www.evolutietheorie.ugent.be/node/39. Is in ieder geval beter als sommige veronderstellingen die op niks steunen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het een bijeffect wat niet direct bijdraagt aan de overlevingskans. Of misschien is het wel zo ontworpen. Je kunt niet zomaar een verhaaltje bedenken waarin iets gunstig zou zijn, dat is omgekeerde wetenschap, je moet het aantonen en dán verklaren en niet bij voorbaat al uitgaan van een evolutionair voordeel.

Andere antwoorden (2)

Dit verhaal duikt af en toe op in wetenschappelijke literatuur. Geurstoffen zouden voor de synchronisatie zorgen, maar de statistieken zijn mager. In een grotere groep zijn er altijd wel vrouwen die tegelijk menstrueren. Er is veel statistische ruis in zulk onderzoek, doordat niet iedere vrouw een cyclus heeft van precies 28 dagen. Ook 24 of 32 dagen komt voor, evenals onregelmatige menstruaties. Het is een statistisch complex onderzoek, dat nog nooit echt goed is uitgevoerd. Om het goed te doen heb je de medewerking van een grote groep samenlevende vrouwen nodig en die zijn er niet veel. Dan moet je denken aan een meisjeskostschool, een nonnenklooster of een harem.

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien dat signaalstoffen van menstruerende vrouwen rechtstreeks door de huid diffunderen, net als bij een nicotinepleister. 'Helemaal uitgesloten is het daarom niet dat vrouwen reageren op elkaars menstuatie.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ http://en.wikipedia.org/wiki/McClintock_effect Begrijp trouwens niet waarom er grote groepen onderzocht moeten worden.
Meerdere kleinere groepen lijkt me veel logischer. Dan ook minder ruis en een hechtere groep. Leuk om over te lezen trouwens, duidelijk twee groepen van voor en tegenstanders, die beiden met wetenschappelijk onderzoek hun gelijk willen halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kleiner de groep hoe meer kans je hebt dat de hele groep tegelijk menstrueert en dat vervuilt wel je onderzoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is statistiek en statistiek vervuilt nooit.
Gewoon veel kleine groepen nemen.
geen 10 groepen van 50, maar 50 van 10. (of nog meer, dat mag de statistiek bepalen en je telt uiteindelijk geen groepen maar personen) De theorie zegt dat de groepsleden samen moeten leven, in een grote groep heb je volgens mij teveel kans op subgroepen.
komt echt door de geurstoffen die je afgeeft als je ongesteld bent. net zoals het werkt bij mannen. moet je maar eens opletten als je ongesteld bent word je meer versierd krijg je meer aandacht. het komt wat je uitstaalt(ookal voel je je een dikke olifant) haha ;) maar ook de geur die afgeeft. het doet iets met ze! maar ik denk vooral omdat je vriendin zegt "heh getver ben ongesteld geworden" ga je vanaf dat moment nadenken "oh ik moet het ook worden" denk dat dan je hormonen gaan werken en voor je het weet ook ongesteld wordt. vrouwen vormen gewoon 1 front jij ongesteld dan ik ook ;)