Hoe heet het als je geloofd in bepaalde eigenschappen van een voorwerp die ook bepaalde gevoelens oproepen ?

Bijvoorbeeld: Je krijgt van je moeder een bepaald sieraad, als je dit dragen zou wordt je slimmer.

Of je krijgt een sigaret aangeboden, maar ze vertellen dat het een joint is. En zelf begin je de 'werkingen van de joint 'te voelen ?

Weet iemand hoe dit heet ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had vroeger een groene pen waarmee ik altijd hele hoge cijfers haalden voor proefwerkjes. Als ik een keer een andere pen gebruikte haalde ik slechte cijfers. Toen raakte de pen op en bleek het uiteindelijk onzin te zijn. Het is wat je er zelf van maakt, niet hoe het echt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijgeloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies

Het beste antwoord

Dat is het placebo-effect. Door te denken dat er iets in jou gaat werken ben je in staat om datgene met je eigen kracht voor elkaar te krijgen.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat is inderdaad het placebo effect dokter schrijven weleens medicijnen voor met geen werkzame stoffen door te geloven dat het werkt zal je, je beter gaan voelen 80% van de lichamelijke klachten wordt veroorzaakt door geestelijk gesteldheid, verder zou je het ook onder bij geloof kunnen plaatsen veel voetballers waar onder Wesley snijder gaan bijvoorbeeld niet spelen zonder hun lieveling shirtje een bepaald armbandje of een paar geluk brengende sokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind je voorbeelden niet helemaal gelijkwaardig. Bij de eerste zou ik eerder denken aan self fullfilling prophecy, bij de tweede inderdaad aan placebo.
Sfp is dat je iets voorspelt of verwacht, en daardoor komt het ook uit. Je vader zegt dat het nooit iets zal worden tussen jou en je vriendin, en onwillekeurig werkt dat op je in en mislukt inderdaad die relatie. Niet omdat je vader zo'n profeet is, maar omdat je er onbewust door bent beïnvloed.
Een placebo is meer fysiek, je verwacht een pilletje of zo tegen of voor iets te krijgen, en je ervaart dan ook de werking ervan - terwijl het iets anders was (vaak gewoon water of suiker).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het volksgeloof of bijgeloof noemen. Misschien zelfs animisme.