De meeste mensen worden dik met een trage schildklie, ik ben slank geworden, hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (1)

Een trage schildklier zorgt ervoor dat je stofwisseling trager verloopt. Hierdoor hebben mensen vaak minder eetlust, terwijl zij wél aankomen. Ook zijn mensen met een trage schildklier vaak moe, hebben ze weinig energie, zijn ze lusteloos, hebben ze het snel koud, en wordt hun hartslag soms lager. Bij mensen met een te snelle schildklier is dat juist andersom: ze hebben veel eetlust, maar vallen toch af. Ze zijn onrustig, nerveus, lijken veel energie te hebben (terwijl ze ook moe kunnen zijn) hebben het snel warm, en hun hartslag wordt sneller.

Gek genoeg zit er soms overlap in die symptomen. Het komt met enige regelmaat voor dat iemand met een snelle schildklier juist heel traag en lusteloos is, en dat iemand met een trage schildklier het juist snel warm heeft. Uiteindelijk weten we gewoon niet exact welke invloed die schildklier precies heeft. Globaal weten we het, maar per patiënt kunnen de symptomen gewoon enorm verschillen.

Wat ook nog kan, is dat jij bent gaan afvallen nadat je medicatie kreeg voor je schildklier. Daardoor krijg je meer schildklierhormoon in je bloed, en kun je zelfs symptomen krijgen van een te snelle schildklier, terwijl je schildklier juist traag werkt. Dan kun je ook afvallen, door de medicatie dus.

Tenslotte is het natuurlijk mogelijk dat je bent afgevallen, en dat dat weinig tot niets te maken had met je schildklier. Niet iedereen met een te trage schildklier komt aan, misschien had het bij jou weinig invloed, en was je net meer gaan sporten of minder gaan eten. Precies kunnen we het niet weten, zeker niet zonder je situatie te kennen.