Kan een Blinde darm ontsteking overgaan?

Ik ben nu 22 en herinner mij dat ik op mijn 15e/16e vaak last had van extreme buikpijn. Een aantal hevige pijnen/krampen waardoor ik soms niet meer rechtop kon staan of lopen. Kheb toen zelfs een keer van de trap af moeten kruipen.

Deze pijnen kwamen met vlagen maar duurden lang en waren hevig.
Ik ben er nooit mee naar de dokter geweest (ik ben opgevoed met de gedachte: gaat vanzelf wel over).

De pijn is uiteindelijk vanzelf gestopt en sindsdien niet meer teruggekomen.

Nu vroeg ik mij af, kon dit een blinde darm ontsteking zijn, die is over gegaan? Of kan het iets zijn wat later terug komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.4K

Antwoorden (2)

Ja, ik heb zelf twee keer voor een blinde darmontsteking in het ziekenhuis gelegen en nooit geopereerd. Volgens de artsen is de ontsteking ingekapseld en ik heb er ook helemaal geen last meer van. De ziekenhuisopnames zijn nu ongeveer 5 jaar geleden. Dat het wel een ontstoken blinde darm was, is aangetoond met een colonoscopie.
12 jaar geleden
Het is inderdaad mogelijk dat een blindedarmontsteking vanzelf overgaat. Een aantal Zweedse onderzoekers publiceerden hier in 1994 al een artikel over, waarin zelfs blijkt dat dit meestal het geval is. Zij pleiten ervoor om veel terughoudender te zijn in het operatiebeleid, en vinden dat chirurgen zich veel meer toe moeten leggen op het proberen te identificeren van die patiënten waar de blindedarm dreigt te perforeren (wat een levensbedreigende complicatie is) in plaats van bij elke patiënt meteen de blinde darm te verwijderen.

Zo blijkt ook dat in landen waar het operatiebeleid bij appendicitis veel terughoudender is, er niet meer patiënten overlijden aan perforatie van de blinde darm en aan buikvliesontsteking dan in landen waar men gewend is meteen te opereren bij een appendicitis.

Dat beantwoordt alleen natuurlijk niet de vraag of de klachten die jij had op 15/16-jarige leeftijd, zouden wijzen op een blindedarmontsteking. Alleen buikpijn zegt niet zo heel veel, en achteraf is waarschijnlijk niet meer vast te stellen.

Ik raad je wél aan om een volgende keer dat je zulke extreme buikpijnen hebt, contact op te nemen met een arts. Uit onderzoeken mag dan wel blijken dat een blindedarmontsteking ook vanzelf over kan gaan, maar je kunt nog steeds doodgaan aan de complicaties, en alleen een arts kan beoordelen of deze complicaties dreigen of niet.