Dat zou nog weleens mee kunnen vallen. Ligt er ook een beetje aan wat voor pijnstiller je slikt. Steeds vaker, al gedurende een jaar of 10, hoor en lees je, dat iedere dag een aspirine beschermt tegen kanker en beroertes. En het betreft dan wetenschappelijk onderzoek, en geen verkooppraatjes van vitaminepillenboeren, of vage alternatieve genezers. Maar andere onderzoeken tonen weer aan, dat het b.v. voor ogen en maag weer niet zo best is. Heel voorzichtig zou je dus kunnen stellen dat er een trend is, dat de voordelen van het dagelijks slikken van een aspirine net iets groter zijn, dan de nadelen.

Maar iedere dag een pijnstiller slikken heeft natuurlijk ook nòg een belangrijk nadeel. Pijn is een waarschuwingsteken, en als je iets dagelijks slikt om die pijn te maskeren is dat niet goed. Je hebt dan pijn, of er is iets niet in orde, alleen voel je dat dan niet. Het innemen van die pijnstiller hoeft dan niet zo slecht te zijn, maar doorlopen met iets wat niet in orde is, en waar je pijnstillers voor nodig hebt, is dat wèl!

Tot zover de informatieve kant van het verhaal, voor het geval je dit alleen uit interesse vraagt.

Als je dit vraagt, om persoonlijke redenen (dus dat je al dagelijks een pijnstiller slikt of dat van plan bent) dan moet je dat niet op eigen houtje doen. Overleg bij het slikken van pijnstillers, veel of weinig, ALTIJD met je huisarts. Hij kan precies bepalen of het middel in verhouding staat tot de reden waarom je het (dagelijks) wilt gebruiken. En je mag ook aannemen dat je arts op de hoogte is van de laatste resultaten van onderzoek op dit gebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een week lang elke dag kan geen kwaad, maar wekenlang elke dag, is heel erg slecht voor je! Je kunt er hoofdpijn van krijgen, dus gebruik je meer, dus krijg je meer hoofdpijn, en dan zit je in een vicieuze cirkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, denk aan medicatie afhankelijke hoofdpijn
Dat ligt er aan waarom je dat doet.

Mijn man heeft kanker en veel pijn.
Die mag iedere dag zeker wel 6 paracetamols van 500 mg en 3 sterke ibuprofens.

Ik ben niet meer zo bang als vroeger, voor pijnstillers.
Want paracetamol is niet zo slecht als bijvoorbeeld aspirine, wat voor je maag niet goed is.

Dus als je pijn hebt, kan je met iedere dag een paracetamol heel goed uit de voeten.

Pijnstillers zijn er om pijn te stillen.
Het is dus een afweging.
Het slikken van medicijnen zonder noodzaak is natuurlijk altijd af te raden.
Maar als je bijvoorbeeld chronische hoofdpijn hebt en dan kan je met een paracetamol per dag goed onder controle hebben dan is dat niet slecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@momopoyolo aspirine is daarentegen wel natuurlijk (uit de bast van een berk -?- niet zeker hiervan), in tegenstelling tot paracetamol (= fabriekspil), en heel goed voor je hart...! (1 per dag).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kikkerlandje :
als je dus geen 'zwakke' maag hebt, is dat geen probleem.
Oudere mensen nemen het vaak juist voor het bloed-verdunnende effect en afgezien van het feit dat paracetamol een hele veilige pijnstiller is, daar ging het mij niet om, het ging er om dat aspirine ...natuurlijk... is en voordat paracetamol bestond (!) slikte iedereen aspirine. Vandaar ook de gewoonte om te vragen: heb jij een aspirientje bij je ?
Ik slik paracetamol, maar dat is een kwestie van geld, aspirine is - zoals de meeste natuurprodukten - duur.
Dat hangt er vanaf wat je slikt, in welke dosering je dat slikt, waarom je dat slikt, en of je dat doet onder begeleiding van een arts.

Net als weet-ik-hoeveel Nederlanders slik ik elke dag sterke pijnstillers, omdat ik anders niet kan functioneren. De oorzaak van mijn pijn is bekend, het meest geschikte middel is uitgezocht en voorgeschreven door een anesthesioloog van de pijnpoli, die zich gespecialiseerd heeft in pijnbestrijding. Zo nodig past mijn huisarts af en toe in overleg de dosering aan, en samen houden we de bijwerkingen goed in de gaten, en bespreken we regelmatig het effect van mijn medicatie, eventuele bijwerkingen, en of het nodig is om hier en daar iets aan te passen.

Wanneer het noodzakelijk is om dagelijks pijnstillers te gebruiken, is het maar goed dat ze er zijn. Er zijn middelen die heel geschikt zijn voor langdurig gebruik, en er zijn middelen die daar minder geschikt voor zijn, en waarbij je erg waakzaam moet zijn om schadelijke bijwerkingen vóór te zijn.

In ELKE bijsluiter van pijnstillers die zónder recept verkrijgbaar zijn (denk aan paracetamol of ibuprofen) staat dat je het niet langdurig moet gebruiken zonder een arts te raadplegen. Als ik het goed heb, wordt er meestal een termijn van 7 of 14 dagen aangehouden.

Als je zonder enige medische aanwijzingen elke dag een pijnstiller slikt, is dat eigenlijk alleen maar verantwoord wanneer dat voor korte tijd is - bijvoorbeeld een week, of incidenteel, bijvoorbeeld één keer in de drie weken. Als je merkt dat je vaker pijnstillers nodig hebt, ga dan naar je huisarts. Niet alleen is het nodig dat er gekeken wordt of het middel dat je gebruikt, wel langdurig gebruikt kan worden in jouw geval, maar ook moet er naar de oorzaak van de pijn gekeken worden. Indien mogelijk probeert een arts altijd om de oorzaak van pijn weg te nemen, of om te zoeken naar een andere manier om pijn te verlichten dan het langdurig gebruik van medicatie. Maar als het niet anders kan, dan is het inderdaad heel goed mogelijk dat iemand een recept krijgt voor dagelijkse pijnstilling. En als de medicatie, werking en bijwerkingen goed gecontroleerd worden door een arts, dan is dat een prima en een veilige behandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er aan wat voor een pijnstiller en wat er in zit.
Zit er géén codeïne of cafeïne in kan je het gerust slikken(let wel op TE véél is nooit goed),maar 2 tot 6 per dag gedurende 1á 2 weken b.v finimal kan géén kwaad zolang je er natuurlijk niet alergie"s voor bent natuurlijk.

Zit er WEL codeïne of cafeïne in dan moet je beter op letten met wat je drinkt/en of eet omdat de "bijprodukten"
in combinatie met b.v koffie,thee,cola,kaas,melkchocolade,pindakaas etc.etc. een dubbele werking kunnen opleveren en je er dan sneller afhankelijker van kan worden.
En je kan er dan pijn-gerelateerd afhankelijk van worden!!

Let op !! bij bijna alle pijnstillers zitten "bij-produkten"in,
behalve bij finimal(die kan je 2 tot 6 per dag tot maximaal 3weken blijven slikken)

,Maar neem daarna wel contact op met je huisarts want mischien zijn er andere oorzaken en heb je andere medicijnen nodig..

Dit is Mij verteld nadat ik er al afhankelijk van was geworden door een specialist in het Acedemische Ziekenhuis in Leiden waar ik voor hoofdpijn klachten een second opinie vroeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er vanaf welk middel je neemt.

Bij sommige middelen kan na lange termijn gewenning optreden.

Dit betekend dat de pijnstiller bijvoorbeeld niet meer werkt, omdat je lichaam al zo gewoon is aan die werkzame stof.

Bij gewenning aan zwaardere pijnstillers kan het zelfs zijn dat als je ze plotseling stopt, er afkickverschijnselen optreden.

Raadpleeg daarom steeds je arts.