wat gebeurd er met je lichaam en je denkwijze als je dagenlang niet slaapt?

Meer dan 3 dagen niet slapen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet wel dat er een onderzoek naar gedaan is:mensen die 2 weken niet sliepen(en daardoor niet droomden-heel belangrijk!)gingen psychotische verschijnselen vertonen en werden agressief en gingen hallucineren.

Antwoorden (4)

je raakt oververmoeid
je kunt gaan hallucineren
je raakt de weg kwijt
je wordt verward en traag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je dagenlang niet slaapt, wordt je na een tijdje zo moe, dat je het verschil tussen slapen en wakker zijn niet meer ziet. De grens is weg. Soms doe je rare dingen, zoals in je onderbroek over straat rennen en dat soort dingen, want je denkt dat je slaapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk weer zo'n kinderachtig iemand die een - geeft voor een goed antwoord...
Uit laboratoriumonderzoek blijkt dat slaapdeprivatie (een organisme beletten te slapen) voor mensen over het algemeen minder ernstige gevolgen heeft dan voor dieren. Het onderzoek heeft o.a. aangetoond dat slaapdeprivatie leidt tot slaperigheid en een verminderd cognitief functioneren. Dit blijkt o.a. uit vergeetachtigheid, tragere reacties op prikkels uit de omgeving en het maken van fouten in taken die aandacht en concentratie vereisen. Het kan ook leiden tot emotionele overgevoeligheid. Bij langdurige onthouding van slaap (bijvoorbeeld enkele nachten aaneen helemaal niet slapen) kunnen soms hallucinaties optreden. Het lichamelijk prestatievermogen lijkt daarentegen minder schade te ondervinden van slaapdeprivatie. Er is een geval bekend waarbij een 17-jarige jongen het presteerde om 264 uur (ongeveer 11 dagen) niet te slapen. Hierdoor verwierf hij zich een plaats in het Guinness Book of Records.

Er bestaat ook een verband tussen depressie en slaapstoornissen, zoals blijkt uit een meer gefragmenteerde slaap, vaker en vroeger wakker worden. Onthouding van slaap is echter ook toegepast als behandeling van depressies. Daarbij blijkt dat slaaponthouding juist leidt tot een vermindering van depressieve klachten. Bij totale slaapdeprivatie (helemaal niet mogen slapen) zijn de effecten het duidelijkst zichtbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee ik geloof niet dat je depressie door dagenlang niet slàpen,verbeterd, Je lichaam gaat stoffen afgeven oa. teveel cortisol stress hormoon.En je gaat hallucineren,Dit kan voelen als minder depressief,maar is het niet.