Wat is het mooie aan de 60-70 jarige leeftijd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is jouw leeftijd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit in deze leeftijd, dus antwoordt uit eigen ervaring..

Het beste antwoord

Waarom praten GV-ers zo graag over zaken die ze niet weten? Ik ben 70, en ik moet zeggen dat er geen donder aan is om 70 te zijn. Je hebt weliswaar meer voorbij zien komen, een wereldoorlog bijv., maar dat schept nauwelijks vreugde. 'What a drag it is getting older' zongen de Stones terecht.
De nadelen overtreffen de voordelen in sterke maten. Gelukkig heb je niets te kiezen. Je bent 17 en een tijdje later ben je 71. Ik ben overigens blij, dat ik geen 17 ben, wetende wat ik nu weet. Waarom niet:

De Grijsaard en de jongeling.

Groots en meeslepend wil ik leven!
hoort ge dat, vader, moeder, wereld, knekelhuis!

'ga dan niet ver van huis,
en weer vooral ook het gespuis van vrouwen
buiten uw hart, weer het al uit uw kamer;
laat alles wat tot u komt
onder grote en oorlogszuchtige namen
buiten uw raam in den regen staan:
het is slecht te vertrouwen en niets gedaan.

alleen het gedruis
van uw bloed en van uw hart het gehamer
vervullen uw lichaam, verstaat ge, uw leven, uw kluis.
zwicht nooit voor lippen:
samenzijn is een leugen en alle kussen verraad;
alleen een hart dat tegen eigen ribben slaat
is een zuiver hart op een zuivere maat.

zie naar mijzelf.
ik heb in mijn jeugd
mijn leven verslingerd aan duizend dingen
van felle en vurige namen, oproeren, liefdes
en wat is het alles tezamen nu nog geweest?
over hoeveel zal ik mij niet blijven schamen
en hoeveel is er dat misschien nooit geneest?'

de jongen kijkt door de geopende ramen
waarlangs de wereld slaat; zonder zich te beraden
stapt hij de deur uit, helder en zonder vrees.

Hendrik Marsman (1899-1940)

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je je levesnervaring meesleept, zal je nooit helder en zonder vrees door de wereld kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

'k Ben het gelukkig nog lang niet maar 'k denk; levenservaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord.
Dat je steeds minder moet, en steeds meer mag....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je dan intussen wel hebt geleerd te relativeren en dan wordt alles een stuk makkelijker en minder zwaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sowieso dat je de mooie leeftijd van respectievelijk 60 en 70 hebt bereikt is al heel mooi. Dat je maar één jaar 60 bent en één jaar 70 is ook heel mooi. Daarnaast heb je al een heel leven gehad, met ups en downs waarschijnlijk en je bent daardoor een hoop wijzer geworden. Kortom, het is een prachtige leeftijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iedere leeftijd heeft mooie dingen en minder mooie dingen.Het begint al vanaf je geboorte.Zelf ben ik nog lang geen 60-70,maar ik hoop het wel te halen.Dus wat daar mooi aan is kan ik je nu nog niet vertellen maar het lijkt me heerlijk om dan niks meer te moeten maar alles te mogen.Niet meer op staan om te gaan werken,lekker rustig aan doen s`morgens bakje koffie krantje,tv aan.Lekker rustig aan doen alles op je eigen tempo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit iets in, maar ik hoor je tzt wel :-)))
Ha, die Lavendel;

Dat je, als je de zaakjes goed voor elkaar hebt, niet meer hoeft te werken als je dat niet wil (of juist wel als je dat wel wilt natuurlijk) en nog jong genoeg bent om allerlei leuke dingen te gaan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wijsheid die je hebt opgeslagen in de loop van je leven..
De rust die je geestelijk en lichamelijk krijgt, niets hoeft meer alles mag.
Het najagen van alle doelen zien bij de jongere generatie en beseffen , dat heb ik ooit ook gedaan, jullie komen ook eens tot rust en beseft dat het niets oplevert,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minder verantwoordeljikheid...!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien
Er naar toe streven,en hopen dit te halen in goede lichamelijke en geestelijke gezondheid.
En genieten van je oude dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor dynamische nmensen is genieten te passief.
Hoewel ik nog niet uit ervaring uit de eerste hand kan spreken (hoewel er dagen zijn dat ik me 80 voel), heeft elke leeftijd zijn charme, en heeft ook die leeftijd meer dan genoeg om maar uit te kijken.
Je kinderen zijn dan echt groot en zelfstandig (als je die hebt) zodat je je tijd weer aan jezelf hebt, je werkzame leven begint af te lopen zodat je veel meer tijd hebt voor elkaar, en het spitsuur van het leven zit er op.
Lichamelijk zullen de ongemakjes wel de kop op steken, maar geestelijk krijg je veel meer tijd en ruimte om dat goeddeels te kunnen compenseren. De druk raakt een beetje van de ketel, je 'moet' niet meer van alles, het lijkt me heerlijk eerlijk gezegd. Mits natuurlijk in zo goed mogelijke gezondheid, maar ergens geldt dat natuurlijk voor elke leeftijd.
Waarbij ik wel wil aantekenen dat ik bij zestig een heel ander beeld heb dan bij 70 !! Ik denk dat het verschil groter is dan tusen 30 en 40. Het lijkt mij één van de meest ontspannen leeftijden die er is. Ik hoop dat ik het haal. 80 is weer een heel ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je levenservaring en je kijk op het leven. Ook dat je bijna met pensioen kan gaan !!