Weet geen raad meer met mijn 'angst'?

Ik weet niet wat het is, angst? aandoening?
Al vanaf begin middelbare school zit ik met het probleem dat wanneer ik (erg) zenuwachtig word, veel moet slikken door me keel...
Bij een gesprek met bijv. een onbekend iemand kan ik niet vloeiend uit me zinnen komen, ik moet dan steeds slikken door te veel slijm? of angst? ik weet het niet.
Het word al helemaal mooi als ik een presentatie moet houden voor de klas (deze probeer ik te vermijden natuurlijk)
Terwijl als ik eenmaal bezig ben met praten voor de klas het weer wat makkelijker gaat, dan is mijn mond wel zo droog als maar kan.
In ieder geval ik hoop dat iemand me hier goed antwoord op kan geven, misschien zijn er medicijnen hiervoor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Ga naar je huisarts, en bespreek je probleem. Wat je beschrijft zou inderdaad onderdeel kunnen zijn van een angststoornis: door de stoffen die vrijkomen als je angstig bent, krijg je een droge mond. Dat merk je, en waarschijnlijk versterkt dat je angst ook weer.

Je huisarts kan je adviseren hierover, en je eventueel doorverwijzen naar een psycholoog, of naar bijvoorbeeld een ademhalings- of oefentherapeut voor ontspanningsoefeningen. Er zijn allerlei soorten hulpverleners die je hierbij zouden kunnen helpen, en je huisarts kan waarschijnlijk prima beoordelen welke therapievorm voor jou het meest geschikt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het snelle antwoord! Ik ga eens een afspraak maken met mijn huisarts kijken wat eruit komt.
Als ik de voorbeelden die je noemt (met een onbekende praten en een presentatie houden) bekijk, dan is dat iets wat bij heel veel mensen voorkomt.
Meestal is dit onzekerheid en komt voort uit angst/zenuwen om te falen of om "raar" over te komen bijvoorbeeld.
Je leeftijd staat niet vermeld bij je profiel, maar als je in de puberteit zit, dan hoort deze vorm van angst daar ook wel bij.

Wat je zal helpen is oefenen en misschien wat zekerder worden van jezelf. Medicijnen lijken mij dan echt niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het gaat me meer om het probleem dat ik steeds moet slikken.. terwijl ik misschien niet eens slijm in me mond heb het gaat gewoon automatische.
Op elke website waar ik kijk staat er niet bij dat er een probleem met slikken ontstaat (of misschien teveel slijm). Juist te weinig slijm of een te droge mond.
Ik krijg pas een droge mond nadat ik een aantal keren achter elkaar heb geslikt en heb gepraat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook last van gehad: een zenuw"tic".
Het lijkt mij echt geen probleem, waarmee ik bedoel een lichamelijk probleem. Het is natuurlijk wel heel vervelend en lastig. Maak er geen probleem van, maak het niet groter dan het is, want dan wordt het alleen maar erger. Waar je veel aandacht aan schenkt wordt groter.
Ik ben geen arts en al zou ik dat zijn, dan nog zou ik je moeten zien om echt een goed oordeel te kunnen geven. Dat laatste geldt trouwens voor iedereen op GV.
Als jij je ongerust maakt, dan raad ik je een bezoek aan je huisarts aan.
Misschien is het een onbewuste angst dat je voor je spreekbeurt gaat stotteren en/of hoesten of dat je je verslikt. En misschien heb je dat ooit als kind meegemaakt met alle lachsalvo,s van dien?Voor de klas?Ik heb het zelf nl ook, want ik ben nogal een keelschraper en heb last van slijm in m,n keel door medicijngebruik luchtwegen .groetjes van deze kant
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel erg bekend wat je beschrijft , je maakt je (denk ik ) veels te druk! om?? ja dat weet ik dan ook niet als het mij overkomt , eigenlijk weten we het wel toch?ik denk heel vaak ; dat kan ik niet!!! terwijl je je eigen daar al mee op zit te fokken! want wij kunnen het wel , we zijn alleen een 'beetje'te bang om ons eigen te laten zien! plankenkoorts? ik neem bij dit soort situaties een paracetamolletje , kan geen kwaad en je word er rustig van! althans ikke!!!
Baat het niet? het schaadt ook niet !