Chronisch ziek, verzekeraar vergoed behandelingen niet, zijn er andere opties?

Ik ben al lange tijd (2 jaar) chronisch ziek en ik wil worden behandeld maar mijn verzekering vergoed niets, zo ben ik al lange tijd ziek en kan ik er niets aan doen, ook was ik laatst bij de tandarts voor controle en ik bleek 2 gaatjes te hebben en nog iets wat niet in orde was, bij elkaar zou dat mij 253 euro kosten om de gaatjes te vullen e.d. en ook dat wordt door mijn verzekering niet vergoed, kan ik hier wat aan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat hangt er vanaf om wat voor behandeling het gaat.

Als je zorgverzekeraar iets niet vergoed, kun je bezwaar maken. Maar als een bepaalde behandeling niet in het basispakket zit, heeft dat weinig zin. Wat je wél kunt doen, is een aanvullende verzekering zoeken die de behandeling dekt die jij nodig hebt. Voor zaken als chronische fysiotherapie moeten mensen zich steeds meer bijverzekeren, omdat de lijst van mensen die in aanmerking komen voor vergoeding vanuit het basispakket, kleiner wordt. Zeker bij een chronische ziekte loont het dus vaak om goed verzekeraars te vergelijken, en eventueel over te stappen. Nu heb je daar voor dit jaar niet zoveel meer aan, maar tegen het einde van het jaar zou ik zeker eens de diverse pakketten gaan vergelijken.

Verder: als je een inkomen van rond of op het sociaal minimum (=Bijstandsniveau) hebt, kun je kijken of je in aanmerking komt voor bijzondere bijstand voor de behandelingen die je vanwege je ziekte nodig hebt. Wel stellen gemeentes meestal de eis dat je in elk geval een aanvullende verzekering hebt. Als je dus geen aanvullende tandartsverzekering hebt, is het de vraag of de kosten voor het vullen van gaatjes bijvoorbeeld, wel vanuit de bijzondere bijstand vergoed zullen worden. Als je wél een aanvullende tandartsverzekering hebt maar je maakt meer kansen dan je verzekering dekt, dan waarschijnlijk wél.

En tenslotte kun je nog de kosten die je nergens vergoed krijgt, onder bepaalde voorwaarden opvoeren als specifieke zorgkosten bij je aangifte voor de inkomstenbelasting. Dat geldt in elk geval voor de tandartskosten. Het opvoeren van dergelijke kosten heeft pas zin als je een bepaalde drempel haalt, alleen de kosten die hierboven zitten zijn aftrekbaar. Maar bij een chronische ziekte kom je daar al snel aan. Andere medische behandelingen dan de tandartszorg is mogelijk ook op te voeren, bekijk de voorwaarden eens op een site als www.meerkosten.nl

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik zie dat het gaat om ME/CVS. Er zijn behandelingen die wél vergoed worden. Behandeling in Nijmegen (kenniscentrum CV), de ME-poli in Veenendaal. Het vermoeidheidcentrum in Lelystad is deels alternatief, en voert nog overleg met verzekeraars voor vergoeding. Daar wordt alleen het abonnementsgeld en een deel van de medicatie niet vergoed, de therapeuten en andere onderdelen wél. Ook bieden diverse revalidatiecentra programma's voor vermoeidheid aan, allemaal vergoed uit het basispakket. Ik weet niet op welke behandeling je doelt, maar er zijn wel mogelijkheden.