Wat is er aan de hand met mijn pink?

Gisteren was ik een lekker potje aan het stoeien met mijn broer, vervolgens viel hij met zijn volle lichaam op mijn pink. Mijn pink zat vast tussen de vloer en zijn lichaam, dat voelde (zoals je waarschijnlijk kunt begrijpen) niet erg goed..

Op dat moment had ik veel pijn, had een heel brandend gevoel maar kon hem nog wel (enigszins) bewegen.

Na enkele minuten ging het brandende gevoel om in een tintelend gevoel, vooral als ik hem aanraak.
Mijn pink is verder vrij gevoelloos, het voelt in ieder geval verre van natuurlijk.

Toen ik vanochtend wakker werd, was er tot mijn verbazing nog niks veranderd.

Mijn pink is nog steeds gevoelloos, en tintelt (vooral bij aanraking).

Mijn vraag is of iemand weet hoe dit komt, ik neem aan dat hij niet gebroken is aangezien ik hem nog kan bewegen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je kan hem buigen wil niet per definitie zeggen dat er niet iets gebroken is. Maar het meest waarschijnlijke is dat je hem gekneusd heb en dat er inwendig een blauwe plek zit deze druk waarschijnlijk op een zenuw en dan kan dat tintelende doffe gevoel geven. Misschien het beste even langs de huisarts, die zal dan beslissen of er een foto gemaakt moet worden of dat er alleen een kneuzing is.

Het beste antwoord

Dikke kans dat de zenuw of de pees een tik heeft gehad of klem heeft gezeten en een beetje beschadigd is geraakt. Normaliter komt dat op den duur vanzelf weer goed.
Je kunt er mee naar de dokter, maar die zal er weinig aan kunnen doen. Slechts in ernstige gevallen en als het heel lang duurt, kan het zijn dat er een zenuw of pees bekneld blijkt en een operatie noodzakelijk is.

Voor alle zekerheid dus even een dokter naar laten kijken, maar dat hoeft niet per se met stoom en kokend water. Anders is het als je pink verkleurt, dik wordt en rood of je hem niet meer kunt bewegen ; dan is wat meer spoed aan te bevelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, heb inderdaad van meerdere mensen vernomen dat het een zenuw of een pees (zenuwpees) is.
Het gevoel is al minder, ben nog niet daar de dokter gegaan omdat ik bang was dat het gespalkt moest worden en ga het paasweekend nog zwemmen en snowboarden.
Mocht het dan nog niet goed zijn breng ik even een bezoek aan de dokter!

Andere antwoorden (2)

Tip: bezoek eens je arts of eerste hulp.

Gevoelloos en tintelen klinkt me wat tegenstrijdig, maar het zou kunnen dat er een zenuw beklemd is geraakt of zo.

Als je de pijn precies kunt localiseren (je vinger erop kunt leggen is dat een indicatie dat toch sprake kan zijn van een breuk.

Ik zou zeggen: koelcompres erop en linea recta naar iemand die medicijnen gestudeerd heeft en niet volledig vertrouwen op allerlei vage anonieme bronnen op een of andere website!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gevoel is erg lastig te omschrijven, dus heb mijn best gedaan!
Het is een klein beetje te vergelijken met het gevoel als je voet/hand slaapt. Als je er tegenaan drukt voelt het vreemd en zeer onnatuurlijk, en voel je vooral een tinteling
ik heb dit ook gehad. Bij mij is het gevoel na 4jaar nog zo. Bij mij lag de persoon langer op mijn pink omdat hij zelf iets had gebroken. Bij mij is het wss permanent beschadigd, in de zenuwen. Het is al wel minder, ik kan er alles mee maar bij aanraking is het een vreemd gevoel.
Je arts moet zowieso geconsulteerd worden want mss heb je wel wat gebroken of beschadigd. Je weet maar nooit. Beter tijdig ingrijpen dan te laat