Kun je je onschuld echt verliezen?

Blijft er altijd wat over van je prille jeugd?
ook al ben je ondertussen een boef?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Jazeker. Je kan zo beschadigd worden door het leven dat je je onschuld verliest. Dit is een ernstig geval.

In het (normale) leven is dit ook zo. Als kind kom je er achter dat de grote mensen wereld niet te vertrouwen is. Dit heeft al zoveel gevolgen voor de tere kinderziel.

Ik zie nog wel eens mensen die nog een kinderziel hebben. Prachtig. Ben ik jaloers op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je bent altijd verantwoordelijk voor jezelf wat je ook doet er zijn niet voor niets wetten en regels.Daar hoor je je nu eenmaal aan te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook als je geen boef bent kun je je onschuld verliezen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan wel degelijk.Ik heb een site gevonden met verschillende verhalen van kinderen die allemaal op een andere manier hun onschuld verloren zijn!!!!
Dus je onschuld verliezen verlies je pas als jij dat zo voelt!!!en dat is voor iedereen weer anders op een andere manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het verliezen van je onschuld heb ik een ander beeld.
Iemand verliest zijn onschuld als hem op jonge leeftijd iets ernstigs overkomt of aangedaan wordt.
In dat geval heeft het niets te maken met de schuld vraag naar dege die zijn onschuld verliest toe?
En ja dan kan je je onschuld verliezen, je vertrouwen in mensen en dan met name volwassenen, bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vorig weekend stond op 'speaker's corner' in Hyde Park een man te verkondigen dat ieder persoon die ook maar een cent bezit niet meer onschuldig is..... lijkt mij een duidelijk antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel goed ja...
Maar al het geld dat ik heb zie ik niet als mijn bezit.
(net als al de rest)
Ik heb het in bruikleen. Maar voor mensen die het wel als bezit zien kan het wel kloppen....
+1
Ja natuurlijk... Je kunt alles verliezen, ook je onschuld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Betekenissen van onschuld:
schuldeloosheid, reinheid
argeloosheid, naïveteit, ongekunsteldheid, onnozelheid

het niet gedaan hebben, niets op je geweten hebben.

Ik denk dat de meeste mensen na hun jeugd hun onschuld wel kwijtraken.
Welk mens ken jij persoonlijk dat nergens schuld aan heeft, volkomen rein is, totaal ongekunsteld en argeloos tegen de wereld aankijkt en echt helemaal niets gedaan heeft wat niet door de beugel kan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een avond was ik mijn moeder aan het helpen met het dekken van de tafel. Ze zette een grote schaal met Spaanse rijst op de tafel -- en ik vind Spaanse rijst heerlijk. Ik zei: "Dat ziet er bijna goed genoeg uit om op te eten!" Ik bedoelde het als een compliment, maar mijn vader vatte het verkeerd op. Hij sloeg werkelijk het licht uit mijn ogen. Ik moest die avond op een kussen zitten om te kunnen eten. Ik was erg verward en erg bang, en ik had geen idee waarom hij me geslagen had voor mijn opmerking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk van niet.
Je bent echt schuldig als je de gevolgen totaal kon overzien en het toch doet of laat. Maar in deze wereld kunnen wij de gevolgen van onze acties nooit helemaal overzien (we begrijpen gewoonweg niet genoeg van de werkelijkheid), daardoor is er altijd een deel in ons dat onschuldig blijft.

Dan ben je hem dus niet echt kwijt.